Een nieuwe website voor je gemeente, een begrijpelijke site waarin inwoners zélf een omgevingsvergunning kunnen regelen, nu eindelijk eens écht de mens centraal in je communicatie. Prachtige doelen en ambitieuze projecten.
En dan, als je enkele weken of maanden onderweg bent, komt er een moment dat de klad er in komt en al die lekker energie van het startmoment opeens weg is. Je zit vast. Wat nu? Hoe kom je weer los, met concrete stappen en nieuwe energie?
Rubber ducking
Als medewerker van Eend moet ik natuurlijk beginnen met deze mooie techniek: Rubber Ducking. Deze is vooral een handig startpunt als je op detailniveau ergens vastzit. Bijvoorbeeld een presentatie die niet van de grond komt of een projectplan dat niet lukt.
Naar verluid is Rubber Ducking bedacht door iemand die computer-code schrijft. Daarbij grijpen er heel wat radertjes in elkaar, die allemaal moeten werken om je doel te bereiken. Daarom is het belangrijk om voor jezelf goed te ontrafelen wat je precies wil doen en welke stukjes van dit ding (wat het ook is) op elkaar inwerken.
Aan je een eendje (of je kamerplant of een collega die toevallig naast je zit in de kantine) leg je uit wat je wil dat er gebeurt en met welke stappen je dat wil bereiken. En door dat te doen kom je er vaak zelf al achter waar je een denkfout hebt gemaakt, stappen hebt overgeslagen, of een verkeerde volgorde hebt aangehouden.
Mentaal uitzoomen
Een tweede aanrader is mentaal uitzoomen. Hoe past wat we in dit project aan het doen zijn in het grotere geheel? In welke afdeling van onze organisatie speelt het zich af? Welke andere afdelingen zijn er nog meer, en hoe past dit project in het grotere geheel van doelen die we willen bereiken?
Maar ook: welke krachten uit andere afdelingen werken in op dit project, op een positieve of negatieve manier? Zijn er invloeden uit organisaties boven of naast de onze? Zijn er bondgenoten te vinden als je uitzoomt? Of juist krachten die je op de één of andere manier onschadelijk moet maken om verder te komen?
Best een lastige techniek, trouwens, dat mentaal uitzoomen, als je het niet gewend bent. Wat kan helpen om je hoofd los te maken is bijvoorbeeld deze mooie historische video van ontwerpers Charles en Ray Eames. Als je die hebt gekeken ziet de wereld er opeens heel anders uit, probeer het maar.
Frisse ogen inhuren
Je hoeft niet altijd alles zelf te doen - het kan heel verfrissend zijn om iemand met een onbevangen blik naar je project te laten kijken.
Je kunt een deskundige van buiten inhuren, voor kortere of langere tijd, die binnen het project aan de slag gaat en de boel weer vlot trekt. Bijvoorbeeld als het lastig blijkt om je collega’s op een nieuwe manier te laten denken over externe communicatie. Dan kan het helpen als een extern persoon de nieuwe manier van schrijven op de website consequent coacht en voordoet. Vreemde ogen dwingen, immers.
Maar je kunt ook vast zitten als collega’s in je eigen organisatie botsende ideeën hebben over hoe een bepaalde customer journey moet lopen. Dan zou je de boel bijvoorbeeld weer in beweging kunnen krijgen door een aantal klanten of bezoekers uit te nodigen, en hen die customer journey te laten maken. Gebruikersonderzoek dus. Niets dat zo mooi werkt om tot nieuwe inzichten te komen als iemand te zien worstelen met iets waar je zelf al veel te lang naar hebt zitten staren.
Lekker op vakantie
En misschien ben je ook gewoon moe en toe aan vakantie. Een paar weken weg van alle stukken en overleggen en van de dynamiek die ontstaan is tussen alle betrokkenen kan ook wonderen doen.
Het maakt eigenlijk niet uit of je naar een buitenland gaat of gewoon je computer dicht doet en in je eigen tuin op een luchtbedje gaat liggen dromen. Een beetje afstand nemen is een goed idee, juist nu. Fijne zomer!