Zo aan het einde van het jaar is het tijd voor afsluitende lijstjes en goede voornemens. En soms wil je dan iets té radicaal veranderen.
Het is druk en je bent misschien ook een beetje moe, zo net voor kerst. Dat kan betekenen dat je het even niet zo scherp ziet: dat je somber wordt van die online dienstverlening waar je eerst nog zo trots op was. Je ziet vooral wat er hopeloos verouderd of zelfs ronduit onhandig en stom aan is.
Het zou zo fijn zijn als je het in 2019 allemaal opnieuw en anders kunt maken. Heerlijk met een schone lei beginnen, nieuwe dingen doen, afscheid nemen van het oude.
De lokroep van de frisse start is aanlokkelijk: ze klinkt als het gezang van een sirene uit de Griekse Mythologie. Mooi en verleidelijk, maar word je er echt gelukkig van?
Goed is goed, slecht niet altijd slecht
Als je écht alles wilt vernieuwen, zul je waarschijnlijk een groot project moeten opstarten. Met alle overleggen, budgetten en planningsuitdagingen van dien. Allemaal krachtenvelden waar je misschien niet eens zo veel invloed op hebt.
Het kan maar zo een jaar of anderhalf duren voor die vernieuwde website er werkelijk is. Al die tijd staat de bestaande site stil, omdat er immers toch een nieuwe website aan zit te komen.
Misschien valt het wel mee met je site als je er nog eens rustig over nadenkt onder de kerstboom. Ja, er zijn een aantal dingen die verbeterd kunnen worden. Maar zijn ze zo ernstig dat de hele site ervoor op de schop moet?
Kijk ook eens naar wat er wél goed is aan hoe je dienstverlening loopt. Misschien is dat wel tachtig of negentig procent van het geheel. Waarom zou je dat dan weggooien?
Lijstje!
Aan de dingen die beter kunnen, kun je ook stukje bij beetje gaan werken: direct, en intern. Zo zie je wekelijks verbeteringen. Wat lekker is voor je gevoel van eigenaarschap en trots. En wat direct voordeel oplevert voor je bezoekers.
Als je van een afstandje kunt kijken naar met wie je werkt en aan wat je werkt, dan zul je zien dat er best wat verbeteringen mogelijk zijn. Breng vooral de kleine verbeteringen direct in kaart en maak er een lijstje van. Het gaat er niet om hoe groot de rommel is, het gaat er om wat jij er aan kunt doen.
En de eerste werkdag van 2019 ga je besteden aan die ene kleine verbetering, dat ene dingetje waar jij invloed op kunt uitoefenen. Eéntje die je in een ochtend wel gedaan kunt krijgen. Want dit soort verbeteringen kun je vaak doen zonder veel budget, zonder veel mensen, zonder veel vergaderingen.
Kleine touchscreens en spaties
Wat bedoel ik nu met kleine dingetjes? Dat is natuurlijk voor elke website of dienst anders, maar toch geef ik je twee voorbeelden om je op weg te helpen.
Stel je werkt bij een grote, misschien wel de grootste, dienstverlener in online betalingen. Je weet dat jouw scherm het tussenscherm is dat mensen zien bij online betalingen en waar ze hun eigen bank moeten selecteren. Dan weet je ook dat dit scherm op mobiele apparaten niet lekker werkt (naast dat het er natuurlijk niet uitziet).
Je kunt, zonder iets in de functionaliteit te veranderen, gewoon een nieuwe pagina maken die wél geschikt is om te gebruiken op een kleine touchscreen. Dat is echt maar een uurtje werk en je bent klaar. Reken zelf maar even uit hoeveel mensen je 5 seconden gehannes bespaart.
Of stel je hebt een formulier waar je een postcode vraagt. Het is zo gemaakt dat -ie geen spatie duldt tussen de cijfers en de letters (of de spatie juist eist). Ergerlijk voor veel bezoekers, en eenvoudig weg te nemen.
Loop eens langs het bureau van degene die over dat formulier en/of over die database gaat. Vraag of dit aangepast kan worden, en vertel hoe veel mensen deze persoon een plezier doet met deze kleine verbetering.
Zomaar twee voorbeelden van kleine dingen die je iets opleveren. Je gaat er geen Nobelprijs voor de Vrede mee winnen, en ook geen design award. Maar wat je wel doet is iets verbeteren zonder dat je eindeloos moet vergaderen, een team samen moet stellen en/of moet vragen om een budget voor een nieuw ontwerp, CMS en hagelnieuwe content.
Niet stilzitten
Misschien zit je straks onder de kerstboom en schiet je nog steeds niks te binnen wat je kunt verbeteren. Start dan 2019 eens met een gebruiksonderzoek. Bezoek zelf 5 mensen die van jouw dienst gebruik maken en observeer wat ze doen en hoe ze het doen. Niks bijzonders, gewoon goed kijken: dan komen er echt snel kleine dingen aan het licht.
En als je weer hernieuwde energie hebt gekregen, omdat je weet wat het allemaal zo slecht niet is, dan ga je aan de slag. Misschien wil je dan nog veel meer gaan aanpakken. Want je bent blij met wat je hebt en vooral met wat je er van kunt maken!