Je bent het jaar vol goede moed begonnen. Misschien had je zelfs goede voornemens. Minder of geen alcohol, gezonder eten, vaker de trap nemen. Of op je werk inzetten op verbetering: concrete dingen voor elkaar krijgen die de ervaring van je klanten of collega’s beter maken.

Vorige keer schreef Marrije dat volhouden van goede voornemens behoorlijk lastig is. Waarschijnlijk is er van een aantal van je goede voornemens nu al niks meer over. En misschien vind je jezelf een enorme sukkel en wil je liefst weer over tot de orde (of waan) van de dag.

Dan ben ik blij dat je dit leest, want als jij maar één ding verbetert dan kan dat al veel betekenen. Hoe klein je aanpassing ook is, hij kan veel mensen beïnvloeden.

Eén ding…

Een persoonlijke ergernis van mij is het poortje op het station waar je in moet checken voordat je naar het perron mag. Als je een normale wandelpas hebt dan gaat het hekje nét te laat open. Elke keer als ik voorbij zo’n poortje moet dan moet ik even stilstaan voor het hekje.

foto: reizigers checken in op utrecht centraal

Ik voel dan een kleine ergernis. Een first world problem dat in vergelijking met veel andere dingen echt totaal in het niet valt. Maar toch!

Op een doordeweekse woensdag komen er tussen 17.00 en 17.30 uur een slordige 340 mensen door één van de 27 poortjes op Utrecht Centraal - Centrumzijde. Ik heb gezien dat bijna 30% van de mensen eventjes moeten inhouden als ze door het poortje willen lopen. En dat is exclusief de reiziger die mazzel heeft omdat het poortje al openstaat doordat er iemand voor haar er net doorheen is gegaan, en exclusief de geoefende forens die al treuzelt bij het scannen en doorlopen.

Elke dag is één zo’n poortje verantwoordelijk voor een kleine frustratie bij heel veel mensen. Waarschijnlijk is het voor een groot gedeelte van de mensen inmiddels geaccepteerd ongemak, of merken ze het niet eens meer want ze doen het dagelijks op de heen- en terugreis.

Maar geaccepteerd ongemak is natuurlijk geen reden om er niks aan te doen. De oplossing voor dit probleem is echt super simpel. Doe het poortje sneller open, of verleng de afstand tussen de kaartscanner en het poortje waardoor een extra pas nodig is (deze oplossing is wel wat duurder, maar werkt ook beter tegen zwartrijden omdat het poortje niet zo lang open hoeft te staan).

Als je dit doet voor één poortje, dan maak je heel veel mensen per dag een heel klein stukje gelukkiger omdat een je kleine (bewuste of onbewuste) ergernis wegneemt.

En nou jij…

Kijk nu eens naar je eigen werk. Heb jij ook zo’n hele rij figuurlijke poortjes waar je alleen aan zou willen beginnen als je ze allemaal kunt verbeteren? Of kun je zien dat als je één poortje aanpakt, je al voor veel mensen een klein ongemak en een lichte frustratie de wereld uit helpt?

Het verbeteren van een klein dingetje is meestal niet sexy. De mensen zullen je niet dankbaar om de hals vliegen. De meeste verbeteringen zien mensen niet eens, maar ze merken het wel degelijk als er op een dag één kleine frustratie minder is.

Jij kunt een positieve bijdrage leveren aan het humeur van veel mensen door één klein dingetje op te lossen. En misschien krijg je dan wel de smaak te pakken en wil je veel meer dingen gaan verbeteren.