Op dinsdag 29 januari kwam contenstrateeg Daphne Shinn bij ons haar nieuwe workshop Content Modelling testen. Met 7 personen van eend en daarbuiten (Robert Jan, Willemijn, Marrije, Saskia, Hans, Iacobien en Jeroen) gingen we een ochtend actief aan de slag.
We kregen eerst een korte inleiding over hoe content modelling helpt bij het herkennen en bedenken van structuren voor content. Je werkt daarbij zowel aan de frontend (wat zien de bezoekers?) als de backend (wat zien de contentmanagers als ze de content vullen of bewerken?). En ook belangrijk: op welke manieren kun je rekening houden met hergebruik van content - bijvoorbeeld voor overzichtspagina’s elders in de site, apps of social media.
Daarna gingen we aan de slag met prints van een aantal lange pagina’s. In groepjes determineerden we alle contentonderdelen van de pagina - een interessante discussie en een mooie puzzel.
Catch ’m all
De tweede oefening was het leukst: een opdracht waarin we een contentmodel maakten voor een site waar je tweedehands Pokémon-kaarten kunt kopen. Daar moesten we eerst flink onderzoek voor doen, omdat we eigenlijk geen van allen iets wisten van deze bijzondere cultuur.
We leerden om goed kijken naar de behoeften van de bezoekers van de site, onder andere door een interview met de beoogde gebruiker: Daphne zelf die deskundig haar fanatiek Pokémon-spelende zoon van bijna 10 speelde.
De centrale vraag die we steeds in gedachten hielden was wat is de belangrijkste informatie die de doelgroep nodig heeft om een taak uit te voeren of een beslissing te nemen? Wat moet je weten op een productpagina? En wat moet je weten op overzichtspagina’s, dus pagina’s die je helpen bij allerlei ‘doorkliktaken’, zoals scannen, sorteren en filteren?
Verder kijken dan pagina’s
Daphne vertelde dat haar doel met deze workshop vooral is om redacteuren en communicatiemedewerkers verder te leren kijken dan de pagina of pagina’s die ze produceren. Wij denken dat dat zeker gaat lukken met deze lekker snelle en actieve cursus!