We helpen de bezoekers van onze websites allemaal graag met een fijn ontwerp en goed werkende, snelle pagina’s. En dan wordt hun ervaring op die mooie website opeens verpest door nare teksten...
Teksten die te lang zijn, te ingewikkeld en te afstandelijk. En een van de grootste boosdoeners daarbij is de lijdende vorm: die maakt een tekst vaag, saai, droog, zakelijk en onpersoonlijk.
Als je de leesbaarheid en levendigheid van teksten wilt vergroten, kun je daarom beter die passieve, lijdende vorm zo veel mogelijk vermijden.
Maar hoe blijf je daar alert op?
Een van de nuttigste schrijftips die ik ken is deze:
Zoals je ziet is de tip populair: heel veel gedeeld op twitter. En het is een briljant truukje, dat steeds beter gaat werken als je het een tijd gebruikt. Gewoon 'door zombies' blijven denken als het past in de dingen die je leest.
Probeer het maar eens:
“Het geld wordt op uw bankrekening gestort.” Door zombies!
“Bij de balie wordt geen geld teruggeven.” Door zombies!
“Op deze website worden cookies gebruikt (door zombies!) om uw gebruikerservaring te verbeteren.”
Foto: Daniel Hollister
Wees alert!
Zoek die zombies op en verdelg ze zo veel mogelijk, door de zinnen in kwestie in de actieve vorm te herschrijven. En verspreid het nieuws: leer al je collega’s om ook uit te kijken naar zombies.