We maken een prototype, testen het met echte bezoekers en hebben hard bewijs dat het nieuwe ontwerp beter werkt. Hét moment om vervolgens door te pakken en verbeteringen daadwerkelijk te implementeren. Toch zien we dat organisaties vaak moeite hebben met die volgende stap. Wat gaat er mis?

Op het moment dat er daadwerkelijk een beslissing moet worden genomen, slaat de twijfel vaak toe. Gaan we dit echt doen? Is dit echt voldoende bewijs? We hebben maar 5 mensen getest…Moeten we niet nog met dit en dit rekening houden?

Keuzestress beperkt zich niet alleen tot de bezoekers, maar ook de beslissers in organisaties krijgen ermee te maken. Want wat is strategisch de beste keuze?

Geen eindeloze discussies meer met Elmo aan tafel.

De formule voor vooruitgang

Die onzekerheid zorgt vaak voor een hoop overleg en analyse over wat de volgende stap zou moeten zijn. Maar de daadwerkelijke actie blijft uit. De organisatie staat stil of gaat op de oude voet verder. Ze is moeilijk in beweging te brengen.

Dat deed me denken aan mijn natuurkundelessen van vroeger over traagheid (oftewel inertie):

Traagheid, ook inertie genoemd, is in de natuurkunde het verschijnsel dat een voorwerp in zijn bewegingstoestand wil volharden, d.w.z. in dezelfde richting met dezelfde snelheid wil blijven bewegen, waardoor er een kracht nodig is om het voorwerp een andere richting of snelheid te geven.
Wikipedia

Voor Newton destijds misschien een stap te ver, maar het concept van inertie is ook toepasbaar op menselijk gedrag, en specifieker op besluitvaardigheid (en zie ook dit artikel). In de leer van behavioural economics verwoorden ze inertie als:

The endurance of a stable state associated with inaction and the concept of status quo bias (Madrian & Shea 2001).
Behaviouraleconomics.com

De website blijft dus vaak gewoon zoals hij was en de manier van werken in de organisatie blijft onveranderd. Zeker als het gaat om grote veranderingen met veel impact. Want wat als het nieuwe ontwerp slecht uitpakt? Dat wil niemand op zijn geweten hebben… Dus handhaven we de status quo, wel zo veilig.

Kracht van binnenuit

Kennelijk is de kracht van het betrekken van externen en van dat geteste prototype niet altijd groot genoeg om de organisatie in beweging te krijgen. De kracht om te versnellen moet ook vanuit de organisatie zelf komen. Een paar tips die je helpen om stilstand en het eindeloos voortkabbelen van een project te voorkomen:

Doe iets!

‘The cost of being wrong is less than doing nothing’, aldus Seth Godin. En hij heeft gelijk. Dus ook al weet je niet zeker hoe het precies verder moet met een project, voorkom stilstand en doormodderen op de oude voet. ‘Do something, even if it’s wrong’. Alleen door te doen ga je stappen vooruit. En ook al stap je een keer mis… No worries, want dan weet je des te beter wat te doen om wél vooruit te komen.