Op 24 en 25 oktober bezochten Marrije en Robert Jan de conferentie Leading Design. We zullen in drie blogposts een aantal thema’s behandelen die eruit sprongen, over wat designers en ‘design leaders’ kunnen toevoegen aan je organisatie.
‘Small wins’
Een tweede thema dat in meerdere presentaties terugkwam was het belang van ‘small wins’ zoals Andrea Mignolo ze noemde. Dat zijn kleine verbeteringen in je dienstverlening en je product, die aantoonbaar werken en zo positieve energie genereren binnen de organisatie.
Catherine Courage
Positieve energie die je weer kunt gebruiken bij het realiseren van nieuwe small wins. Ook Catherine Courage van Google zei het in haar presentatie: “Focus on the smaller things & really deliver them”.
Mark Boulton vatte hetzelfde idee samen onder de noemer “aggregation of marginal gains” – steeds bewust een beetje beter worden op alle vlakken en zo uiteindelijk je concurrenten voorbij streven.
Hij deed dat aan de hand van een voorbeeld uit de sport: de wielerploeg van Sky, die heel gericht keken naar welke dingen ze konden verbeteren om sneller te worden. Lichter en beter materiaal, lichtere wielrenners, andere manieren van trainen – er was een hele waslijst aan elementen die ze konden verbeteren en ook direct in de praktijk begonnen te brengen. En al vrij snel zagen ze hun resultaten sterk verbeteren.
Boulton liet ook zien dat je aan de andere kant heel alert moet blijven op “marginal degradations”. Dat is het ongemerkte maar slepende verval dat optreedt als je niet steeds bezig blijft met de kwaliteit van je dienstverlening.
Design helpt bij het dingen doen
Designers en ‘design thinking’ kun je bij uitstek inzetten binnen je organisatie om small wins op te sporen en te implementeren. Ontwerpers zijn namelijk goed in het vinden en oplossen van problemen, en het uitproberen van nieuwe werkwijzen.
Een ander voordeel van designers is dat het doeners zijn. Ontwerpers zijn gewend om de handen uit de mouwen te steken en allerlei oplossingen te proberen voor een bepaald probleem. Organisaties willen nog wel eens vastzitten in een overlegcultuur: vooral eerst consensus bereiken over een masterplan, voordat je die plannen gaat uitvoeren. Waardoor er een hele tijd weinig gebeurt...
Er is vaak veel laaghangend fruit dat je direct kunt aanpakken, op kleine schaal en met beperkte middelen. Oplossingen die de kwaliteit van je product of dienst wel degelijk direct verbeteren.
Grote plannen en vergezichten zijn zeker nodig, en consensus is een groot goed, maar verlies niet uit het oog dat het belangrijkste is om actie te ondernemen, om werkelijk dingen te doen. Ontwerpers kunnen je organisatie hierbij helpen.