Gefeliciteerd met je redesign! Je neemt de complimenten van je collega’s en klanten beleefd in ontvangst, maar er knaagt iets: je weet eigenlijk niet zo goed hoe het verder moet nu de ontwerper weg is.

Wat kun je doen om dat onzekere gevoel waar je nu mee zit te voorkomen bij een volgend project?

Wat is er gebeurd?

Je had een ontwerper ingehuurd die haar werk goed gedaan heeft, maar nu is je budget op en je verwacht dat de directeur straks weer met nieuwe wensen komt…

Dat je met je handen in het haar zit kan een aantal redenen hebben. Laten we beginnen met twee situaties die je wellicht bekend voorkomen.

Situatie 1

Na het afronden van de opdracht doet de ontwerper niet meer aan nazorg. Zelfs geen kleine dingetjes. Wie gaat de aanpassingen die er zeker nog aankomen nou uitvoeren?

Situatie 2

Tijdens het ontwerptraject kwamen er telkens nieuwe wensen (en bijbehorende oplossingen) uit je organisatie. Je ontwerper hoefde het alleen nog uit te voeren. Na wat gedoe met je ontwerper zijn de oplossingen - zoals jullie ze wensten - doorgevoerd. Nu de opdracht is afgelopen knaagt er iets, had er niet wat meer ingezeten?

In beide gevallen is er waarschijnlijk een kloof tussen jou en de ontwerper ontstaan. De eerste situatie lijkt een geldkwestie. In het tweede geval kun je het idee hebben dat de ontwerper te afwachtend was, niet begreep hoe jouw organisatie werkte en nauwelijks kennis heeft achtergelaten zodat jij verder kunt.

Oorzaak en gevolg

De oorzaak van dit soort situaties zit vaak veel eerder in het project dan je misschien denkt. Het helpt dan ook niet veel om de symptomen te bestrijden, we kunnen beter de oorzaak aanpakken.

De aanvraag

Het is moeilijk om pasklaar één oorzaak van de situaties aan te wijzen, maar in veel gevallen ligt het al besloten in je aanvraag…

Te weinig tijd om een goed ontwerptraject te doorlopen.

Ontwerp is meer dan decoratie, veel meer dan het maken van een mooi plaatje: ontwerp moet in de hele organisatie komen te zitten, van de aanvraag tot het eindproduct en de verbeteringen die daarna komen.

Een goede ontwerper, die voldoende tijd en vertrouwen krijgt, bedenkt de beste oplossingen voor je probleem en verandert tegelijkertijd ook je organisatie door kennis te delen.

Als je iemand inhuurt is het verstandig om dat iemand te laten zijn die - op haar vakgebied - veel slimmer is dan jij. Dat klinkt misschien bedreigend, maar uiteindelijk heb je als organisatie het meeste aan een vakman of -vrouw die iets toevoegt en jullie verder brengt.

Vertrouw op vakmanschap

Een externe ontwerper of een bureau kan objectief naar jouw wensen en die van jouw klanten te luisteren. Aan welke wensen van jouw klanten wordt nu nog niet voldaan? De ontwerper luistert, vraagt door, analyseert en kan verrassen. Jouw input is heel hard nodig, maar je moet haar niet voorschrijven wat de oplossing moet zijn.

Verder is het heel verstandig om de ontwerper uit te nodigen bij elke bespreking waar beslissingen genomen worden die het ontwerp aangaan. Zo behoudt de ontwerper de balans tussen de belangen van jouw organisatie en die van je klant. Jullie voordeel is dat jullie weer (of beter) kijken naar de buitenwereld dan naar de interne strubbelingen en aannames - en zo werk je aan wat jouw klant echt nodig heeft.

Investeer, ook ná het project

Je hebt natuurlijk al bedacht dat je site of app nooit af zal zijn, maar heb je ook budget geregeld voor de doorontwikkeling? Doorontwikkeling en verbetering zijn namelijk niet alleen een technisch traject: ook binnen het ontwerp moeten er steeds verbeteringen gedaan worden.

Luisteren naar jouw klanten, hun (vaak onuitgesproken) wensen in kaart brengen en deze vertalen naar content en beeld horen daar vanzelfsprekend bij. Maar als je geen budget hebt geregeld hiervoor, dan hoef je ook niet raar op te kijken dat je ontwerper niet aan de slag gaat.

Versterk je organisatie

Bedenk - voordat de opdracht begint - dat de ontwerper een keer zal vertrekken, en dat er dan kennis in je organisatie moet achterblijven. Je hebt niet voor niets slimmer ingehuurd dan je zelf bent: je kunt ontwerpkennis in je organisatie laten vloeien.

Dus vertel je ontwerper niet hoe iets opgelost moet worden. Kijk hoe de ontwerper te werk gaat, werk samen, stel vragen, luister en leer. Dan heb je het meeste aan je investering, en is het vertrek van de ontwerper niet iets om van wakker te liggen.

Je kunt met je nieuwe kennis heel veel dingen zelf oplossen. En als je toch de hulp van je ontwerper weer nodig hebt, heb je het budget klaarliggen om samen verder te werken aan mooie oplossingen.