In het boek The ONE Thing beschrijft Gary Keller een aardige techniek die je veel effectiever kan maken in je werk.
Keller leert je om niet alleen hard te hollen en hard te werken, maar om juist eerst afstand te nemen en heel goed na te denken over wat je moet doen, voor je het gaat doen. Hij vraagt je te bedenken welke actie het meeste impact heeft en wat het meeste oplevert in jouw rol. Je moet je steeds afvragen “wat is het ene ding dat ik nu kan doen dat al het andere makkelijker of overbodig maakt?”
Keller gebruikt in het boek het voorbeeld van domino’s die omgegooid worden. De eerste domino in een rij kan een volgende omgooien die iets groter is dan zichzelf. Die iets grotere domino kan vervolgens een nóg iets grotere omgooien, en zo verder, totdat je enorme dominostenen omver kunt gooien, door het gewicht en de impact van de voorgaande stenen. Het effect van je acties wordt zo steeds groter.
Eén ding in Vught
De gemeente Vught heeft sinds enige tijd een toptakenwebsite. De toptaken hebben ze door onderzoek naar de behoeften van hun inwoners vastgesteld - een set die overigens grote overeenkomsten vertoont met de toptaken van andere gemeenten.
Half januari bleek dat de lokale organisatie die hulp in de huishouding verzorgt failliet was. De gemeente wist dat dit grote impact zou hebben voor zowel klanten als medewerkers van de organisatie. Ze verwachtten dat er veel vragen over zouden komen bij het klantcontactcentrum van de gemeente. Het ging om zó veel mensen dat er echt sprake was van een nieuwe toptaak.
De redactie besloot daarom om direct een duidelijke, behulpzame tekst te schrijven over wat er precies aan de hand was en wat mensen moesten doen, en deze als eerste toptaak op de site te plaatsen. Als er nieuwe informatie is over het faillissement, wordt dat direct op dezelfde plaats bijgewerkt. Zo blijven de burgers goed op de hoogte en neemt de gemeente onrust weg.
De gemeente Vught kan dit doen omdat ze al veel systemen ingericht hebben. Ze hebben al veel domino-stenen in beweging gezet. Vught heeft onderzoek gedaan naar de ‘needs’ van haar inwoners, duidelijke uitgangspunten geformuleerd, een contentstrategie geschreven en geïmplementeerd en een toptakenwebsite met goede statistieken opgezet.
Allemaal systemen die het makkelijker voor ze maken om het ‘ene ding’ dat op dat moment van belang is te identificeren en aan te pakken.
Eén ding voor jou
Als je binnen jouw organisatie bezig bent met het verbeteren van jullie website, kun je ook steeds diezelfde vraag voor ogen houden: “Wat is het ene ding dat ik nu kan doen dat al het andere makkelijker of overbodig maakt?”
Je belangrijkste vertrekpunt is weten wat de behoeften van je bezoekers zijn. Als je al een ‘snake of needs’ hebt gaat dat makkelijk: je pakt de belangrijkste need op dat moment en gaat daar mee aan de slag.
Heb je nog geen ‘snake of needs’? Onderzoek dan bijvoorbeeld in je statistieken waar het meeste op gezocht wordt, en of de mensen via die zoekopdracht wel bij de juiste content terecht komen. Klopt de content niet bij de zoekwoorden? Pas dan vandaag de content nog aan, of schrijf nieuwe content die de vraag van de bezoeker wél beantwoordt.
Heb je geen idee hoe je de statistieken moet interpreteren? Dan wordt je ONE thing voor vandaag om een aantal artikelen te zoeken en te lezen waar je dat uit kunt leren. Worden er geen statistieken bijgehouden op je site? Installeer dan een goede teller op je website, vandaag nog. Mag of kun je dat niet zelf? Schrijf dan vandaag een business case voor je baas waarin je haar laat zien waarom je statistieken wilt hebben, zodat het door iemand anders geregeld gaat worden.
Neem iedere dag de tijd om even afstand te nemen van je volle to-do lijst. Bedenk je welke actie de meeste impact zal hebben. En vervolgens moet je dat éne ding ook echt doen.