De eerste editie van Agile Content Conf, op 19 januari 2015 in Londen, had een mooi initiatief: iedereen die wilde mocht via een livestream gratis meekijken naar alle presentaties. Marrije en Robert Jan deden dat. Wat hebben we geleerd?

Definition of Done

Lisa Scott, product manager van Gov.uk, vertelde over een probleem dat wij herkennen: wanneer is iets nou af, binnen je agile werkwijze? Wanneer is je product(onderdeel) goed genoeg om live te zetten en er verder van te gaan leren door de respons van je bezoekers?

Na veel proberen en nadenken zijn ze bij Gov.uk tot de volgende ‘definition of done’ gekomen: een stuk content/functionaliteit is klaar als

In Lisa’s presentatie, maar ook bij andere sprekers, kwam verder naar voren dat de essentie van agile werken is dat je heel goed je prioriteiten moet bepalen. Je moet je steeds afvragen of je op dat moment bezig bent met het meest belangrijke onderwerp, het onderwerp dat de meeste waarde toevoegt voor je bezoekers.

Gov.uk verzamelde alle needs, de informatie die je bezoeker nodig heeft of de taak die zij moet uitvoeren. Deze werden geprioriteerd in de ‘Snake of Needs’: een lange rij papiertjes waarop steeds 1 ‘need’ stond, die vervolgens één voor één verwerkt werden.

Hun proces:

Content microtest

Audun Runberg van Netlife Research uit Noorwegen vertelde over een superhandige, snelle test van je content. Als je iemand vraagt een tekst te lezen, krijg je vaak vooral feedback over taaldingetjes, terwijl je bij een eerste versie juist op zoek moet zijn naar of de tekst voldoet qua informatie.

Audun gebruikt een slimme truc, die je zelfs via de telefoon of e-mail kunt uitvoeren. Je vraagt mensen het volgende te doen:

  1. Lees de titel en de description van het stuk tekst. Schrijf dan de 3 of 4 vragen op waarvan je denkt dat de tekst ze gaat beantwoorden.

  2. Lees dan de tekst. Worden je vragen beantwoord? Streep aan waar ze beantwoord worden.

Dit levert heel goede feedback op die over de inhoud gaat: vragen die je over het hoofd hebt gezien en antwoorden die nog niet duidelijk of niet volledig zijn.

Een andere mooie techniek die hij gebruikt is pair writing: in een groepsworkshop werken steeds twee mensen samen aan een stuk content. Dat klinkt heel eng, maar zoals hij het vertelde lijkt het nuttig en effectief.

Je begint bij deze techniek ook weer met needs. In Auduns versie van het proces ga je eerst met je collega een need bedenken en die na 15 minuten toetsen bij de rest van de groep, maar als je een Snake of Needs hebt kun je waarschijnlijk gewoon de bovenste pakken. Je gaat dan samen een eerste versie op papier zetten, waarbij een persoon typt en de ander meedenkt. Na enige tijd presenteer je de opzet aan de groep. Met de feedback uit de groep ga je verder werken, maar dan met de rollen omgedraaid: de andere persoon van het duo gaat schrijven.

Dappere beslissingen

Leisa Reichelt, hoofd user research van Government Digital Service, vertelde (zoals altijd) weer veel nuttige & interessante dingen. Zij sprak over een van de grootste problemen waar we allemaal tegenaan lopen: het is moeilijk om organisaties zo ver te krijgen dat ze dappere, ingrijpende beslissingen nemen.

Hoe kunnen we die organisaties meer meenemen? We moeten ons realiseren dat dat alleen lukt door ‘shared ownership’: samen werken aan de beste oplossingen. Als ontwerpers moeten we daarvoor alleen wel de controle over het eindresultaat loslaten… En dat is best moeilijk.

“Designs never work, content always fails”

— Leisa Reichelt

Leisa is er van overtuigd dat user research (nooit user testing zeggen!) het allerbelangrijkste is. De belangrijkste, bewezen, succesfactor voor projecten en bureaus is exposure hours: hoe vaak zie je mensen daadwerkelijk aan het werk met je producten.

En die exposure hours gelden voor iedereen: niet alleen de UX-er, maar vooral ook andere mensen in het bedrijf, liefst zo hoog mogelijk in het management. Veel dingen waar klanten over struikelen kunnen namelijk niet opgelost worden door alleen een stuk content of ontwerp te verbeteren. Het probleem zit vaak dieper: in processen, in regels, in het product zelf.

“Whatever you’ve got”

Chris Massey, community architect bij Redgate Software, vertelde over het coachen van mensen die beginnen met schrijven. Chris is er van overtuigd dat het vooral belangrijk is om er voor te zorgen dat er voortgang geboekt wordt, dat je de beweging in het proces houdt. Als je mensen die niet vaak schrijven vraagt om een eerste versie te sturen als ze klaar zijn, kun je heel lang wachten.

In plaats daarvan zegt hij tegen ze:

“Send me whatever you’ve got on Friday.”

Dat is concreet en niet eng, of in ieder geval minder eng. Maar je kunt in ieder geval verder - Chris kan feedback gaan leveren en je kunt samen verder werken aan de tekst of presentatie. Dit is misschien wel het handigste kleine trucje dat wij opgedaan hebben van deze livestreams - we hebben het gisteren direct toegepast in de praktijk!

Agile Content Conf was interessant en stemde tot nadenken. Samenwerken, prioriteren, gebruikersonderzoek - allemaal dingen die we al doen maar nog verder moeten oefenen. Dank voor deze sympathieke livestream, mensen van Together London!