Ontwerp en content kunnen niet zonder elkaar - en gelukkig zien steeds meer mensen en organisaties dat. Wij merken in onze projecten dat een goede contentstrategie een belangrijke stap is op weg naar een geslaagde website. De hoogste tijd dus om Saskia Schrijver van Inhoud Telt (onze favoriete contentstrateeg) eens wat vragen voor te leggen.
Saskia Schrijver
Wat is contentstrategie?
Dat vind ik altijd een wat lastige vraag. Ik hou zelf de definitie van Kristina Halvorson aan: “de planmatige aanpak van de productie, publicatie en het beheer van nuttige, bruikbare content.”
Contentstrategie is eigenlijk dat organisatiedoelstellingen en behoeften van bezoekers op elkaar moeten aansluiten. Jij wilt als organisatie iets bereiken, maar je bezoeker wil ook iets bereiken. Als je die behoeften in kaart hebt gebracht, dan weet je pas wat je precies moet maken, dus waarvoor je content gaat schrijven.
Waarom is contentstrategie belangrijk voor de organisatie in het geheel en voor de afdeling webredactie?
Je ziet regelmatig dat er bij een nieuwe website aandacht is voor contentstrategie. Maar na de lancering van de site schiet iedereen weer in z’n oude rol en werkzaamheden.
Een contentstrategie is erg nuttig om allerlei discussies in de organisatie te voeren, bijvoorbeeld met inhoudsdeskundigen.
Webredacteuren die ik meemaak, zijn vaak de eenzame cowboys op de prairie die een beetje zijn moegestreden. Als je vaak nee moet zeggen en je vindt het lastig om het te onderbouwen (omdat je geen duidelijke contentstrategie hebt om naar te verwijzen), dan geef je op een gegeven moment maar toe en plaats je de content. Zo loopt de website weer vol met content die er niet echt toe doet. En dat betekent dus de bezoeker z’n weg niet meer goed kan vinden.
Wanneer is het zinvol om een contentstrateeg in je team te hebben?
Ik moest denken aan onze architect die met het ontwerpen van het huis niet over de buitenkant begon, maar eerst wilde weten hoe wij leven en wat wij belangrijk vinden. Pas in een heel laat stadium hadden we het over hoe de gevel eruit moest gaan zien, welke kleuren en materialen.
Het mooie van onze architect was dat hij die verschillende rollen kon vervullen. Van onderzoeker naar ontwerper.
Binnen teams kan dat natuurlijk erg verschillen. Als je met weinig mensen het werk moet doen, dan is het heel belangrijk dat de ontwerper ook de onderzoeker is en de strategie gaat bepalen. Pas daarna de uitstraling en de kleuren.
Als je het over contentstrategie hebt, dan is het niet alleen in de ontwerpfase, maar ook juist in de beheerfase handig dat je een persoon hebt die zich daar op concentreert. Een redacteur is vaak alleen met de inhoud bezig en kan het geheel lastig overzien. En komt al helemaal niet toe aan onderzoeken en bijsturen.
Waarom hebben de organisaties die hulp inroepen zo’n moeite om hun informatie - blijvend - af te stemmen op de bezoeker?
Doordat ze zich laten leiden door de waan van de dag. Ze hebben geen plan waarop ze kunnen teruggrijpen. Zij komen dan ook helemaal niet toe aan weer opnieuw analyseren, een plan maken, uitvoeren etc.: de 4 fasen van de contentlevenscyclus. Ik moet de eerste organisatie nog tegenkomen die dat goed geregeld heeft.
Een eerste heel praktische stap die elke organisatie kan zetten om betere content aan te bieden aan hun bezoekers is de toptaken-enquête. Dat is een superkorte enquête op je website die de bezoeker alleen vraagt wie ze is en wat ze vandaag komt doen op de site. Ik vind het altijd heel verrassend wat daar uit komt. Het is een goedkope en snelle manier om veel inzicht te krijgen in wie je bezoeker is.
Ook kun je teksten voorleggen aan je bezoeker. Ik doe dit nu in een project waarbij we ingewikkelde rapporten gaan samenvatten voor een specifieke groep professionals. De samenvattingen moeten zo geschreven zijn zodat zij praktische handvatten krijgen bij hun dagelijkse werkzaamheden. Heel leerzaam!
Wat is je belangrijkste tip (of hart onder de riem) voor de webredactie/redacteur?
Ga onderzoeken, en blijf dat doen, hoe klein je onderzoek ook is. Als webredactie (ook al ben je in je eentje) kun je gaan kijken hoe de belangrijkste pagina’s van je website het doen qua statistieken. En die belangrijkste teksten dan eens voorleggen aan bezoekers.
Of gebruik eens de de methode "pair writing". En niet onbelangrijk: laat je management zien hoe veel tijd (dus geld) het kost om iets online te zetten!
Meer lezen over Saskia?
Kijk eens op inhoudtelt.nl of volg Saskia op Twitter. En we werken regelmatig met haar samen, dus als je een project met ons gaat doen komt zij misschien ook wel langs!