Slow and steady: het is een goed advies voor een potje tafelvoetbal. Maar het is niet een motto dat je per se in gedachten hebt voor je werk. En laten we eerlijk zijn: die oude fabel over de schildpad die sneller is dan de haas maakt het geheel niet sexyer.

Snel, met grote stappen, daadkrachtig, dát zijn dingen waar mensen blij van worden. Waarom over drie maanden pas een website opleveren, als het ook binnen een maand af kan zijn? Dat laatste voelt een stuk productiever.

Snel is langzaam

Maar soms moet je je afvragen of je als haas uiteindelijk niet langzamer bent dan een schildpad. We hebben namelijk bewijs dat het kán: een schildpad die daadwerkelijk sneller is dan een haas, vastgelegd op video.

De haas mag dan snel vertrekken, halverwege is hij door zijn enthousiasme zijn doel uit het oog verloren. Waar wilde hij eigenlijk naartoe? Hij kijkt verdwaasd om zich heen. Dat er iemand aan de andere kant van de finish heel hard staat te roepen en zwaaien ‘hier moet je zijn!’ wil niet veel meer baten.

Langzaam is snel

De schildpad daarentegen weet precies waar hij heen wil. Met een langzame, bedachtzame start trapt hij zijn route af, die hij heel gedecideerd stapje voor stapje verder zet. Hij gaat niet snel, maar hij weet precies wat het doel is en hoe hij daar moet komen. Met resultaat.

Hoe graag je ook snel van start wil, hoe enthousiast je ook bent, vraag je van te voren eens af wat en waar je finish is. Wat is het doel dat je wilt bereiken? Wat is de weg er naartoe? Wat zijn de stappen die je hier voor moet zetten? Wanneer kan je het best deze stappen zetten? En ben je halverwege nog steeds op koers?

Onderzoek en draagvlak

Ja, je kan die website in een maand gemaakt hebben. Maar heb je dan alle gebruikersbehoeften zorgvuldig in kaart gebracht? Heb je dan tijd gehad om - samen met inhoudelijke experts - na te denken over wat belangrijk is en wat misschien juist weg moet? Staan alle neuzen dan dezelfde kant op en staan de relevante mensen achter het project?

Sommige veranderingen hebben tijd nodig, andere veranderingen vragen erom dat je mensen meeneemt in het proces. Wat de reden ook is, keep calm en onthoud de wijze quote van Mithula Naik, lead design researcher van de Canadian Digital Service: “You don’t work in government for the speed, but for the impact of change.” (Dankzij het enthousiaste werk van Victor Zuydweg ook nog steeds verkrijgbaar als sticker.)