‘Ik ben benieuwd wat het gaat worden!’ horen we vaak van de klant aan het begin van een project. ‘Wij ook’ is ons antwoord dan steevast. Of dat een fijn antwoord is, betwijfel ik. Maar ook wij weten vaak van te voren niet, wat we straks precies gaan ontwerpen. En hoewel dat beangstigend klinkt, is er geen reden tot vrees.

Hoe komen we dan tot een gewenst eindontwerp? Een ontwerp dat in eerste plaats gewenst is door de site-bezoeker, maar daarnaast ook door alle belanghebbenden in het project? Niemand werkt graag mee aan iets waar zij zelf niet in gelooft. Want komen tot het beste eindresultaat, doe je samen. En daarom is het belangrijk om niet alleen te focussen op het eindontwerp, maar op het ontwerpproces.

Relatietherapie

Een goed begin is het halve werk. En wat ons betreft begint dat bij een goede relatie met de opdrachtgever. De opdrachtgever is voor ons de sleutel tot de organisatie, die voor ons nog onbekend terrein is. Zij heeft zicht op wie we binnen de organisatie moeten betrekken in het project. Van wie we over de organisatie kunnen leren, wie we moeten consulteren en wie we moeten informeren.

De basis voor een goede relatie is dat je elkaar moet kunnen vertrouwen. Al je ideeën, maar ook zorgen, open en eerlijk kunnen delen. Daarom starten wij het proces altijd met een pre-mortem. Een spel, waarbij alle interne belanghebbenden hun zorgen over het project vooraf kunnen uiten. Hoe eerder die op tafel liggen, hoe beter. Dan kunnen we daar tijdens het ontwerpen rekening mee houden.

Stap voor stap

Ontwerpen is een creatief proces. Het is niet altijd logisch en lineair, en voor een groot deel intuïtief. Dat is voor de opdrachtgever wellicht even slikken. Want gaat het wel de goede kant op? Om die zorg weg te nemen, werken wij stapsgewijs toe naar het eindproduct. Zo maken we het proces een stuk inzichtelijker, niet alleen voor de organisatie maar ook voor onszelf.

We beginnen met interviews: met belanghebbenden in de organisatie én met de daadwerkelijke site-bezoekers. Op basis hiervan bepalen we de uitgangspunten voor het ontwerp en stemmen we die af met de organisatie. Deze design principles vormen vervolgens op hoofdlijnen de leidraad voor het ontwerp. Hierop baseren we de belangrijkste keuzes. En dat zijn er een hoop: ontwerpen is keuzes maken.

Design principles vormen de basis. En dan? Het échte ontwerpen kan beginnen. En dat loopt eigenlijk nooit zoals je verwacht. Tijdens het schetsen loop je tegen dingen aan en borrelen vragen op. Wat doen we eigenlijk met … ?. Soms zijn nieuwe inzichten uit onderzoek pas later bekend en moet je er toch wat mee. Ook kunnen de wensen van de klant gaandeweg veranderen. Want zodra het ontwerp meer vorm krijgt, weten mensen beter wat ze wel en niet willen.

Blijven praten

Met voortschrijdend inzicht heb je tijdens een ontwerpproject altijd te maken. Of je er iets mee doet (en wat dan) kan verschillen. Maar erover communiceren is in veel gevallen essentieel. En dat gaat het beste face-to-face: persoonlijk, goed voor de relatie en minder kans op misverstanden.

Daarom komen we regelmatig bij de klant over de vloer om de voortgang van het project te bespreken. Zo blijven we van elkaars keuzes op de hoogte en kunnen we tijdig bijsturen als er nieuwe inzichten of wensen zijn.

Het gewenste eindresultaat bereik je samen in een ontwerpproces dat goed te volgen is voor iedereen. Heldere stappen en onderbouwde keuzes maken het creatieve proces inzichtelijk voor de klant. Het geeft extra vertrouwen, je begrijpt elkaar beter en kan elkaar makkelijker aanvullen.