In Breda zat vroeger het Graphic Design Museum. En, nou ja, dat museum zit er nu nog, maar inmiddels richten ze zich op beeldcultuur in het algemeen. MOTI heet het tegenwoordig. En Willemijn en ik gingen er eens kijken.
Op het moment zijn er vier exposities te zien. Twee daarvan, Waanzien en Welcome to the Imagesphere, gaan over de beeldcultuur van nu: wat doet beeld met je, en wat gaat er gebeuren in het postdigitale tijdperk?
De tijdelijke thema-tentoonstellingen zijn specifieker. Op het moment hebben ze er twee: Design my privacy en Planet Hype. En die zijn relevant voor echt iedereen die weleens op internet zit.
Planet Hype
Planet Hype is vooral leuk. Een enorme wand in het museum (ook online te bekijken) is gevuld met beelden van alle grote internethypes van de afgelopen 10 jaar. Grumpy Cat, de Ice Bucket Challenge, Planking, Owling en Movember kende ik wel. Maar de Eh Bee Family, #leftshark, #hotconvict …? Starend naar deze muur ga je je wel realiseren dat veel van deze hypes helemaal niet spontaan ontstonden, maar vooral het gevolg waren van slimme marketing. Internet en verborgen marketing – een mooi bruggetje naar de volgende expositie.
Design my privacy
Het interessante van de privacy-discussie is dat er steeds meer over gepubliceerd wordt, zonder dat de massa zich er iets van aan lijkt te trekken. Ja, misschien vraag je je wel eens af wat Facebook eigenlijk doet met al die data die ze over je verzamelen. En hoe privé zijn je Whatsappjes en je mail eigenlijk? Maar het lastige van online privacyschending is dat je er gewoonlijk helemaal niets van merkt. En dat maakt het erg makkelijk om er je schouders over op te halen en weer verder te gaan met je leven.
MOTI ziet dat gevaar wel en om het onder de aandacht te brengen schreven ze een wedstrijd uit voor ontwerpers: de Crypto Design Challenge. De winnende inzendingen zijn nu te bekijken, samen met andere beelden en objecten die iets vertellen over privacy & data. De moeite waard? Absoluut. Er zijn genoeg interessante concepten te zien – denk aan een manier om gegevens te versleutelen met JPEG compressie, of een halsband die je een schok geeft wanneer je een website bezoekt via een onbeveiligde (http) verbinding.
En ook: je privacy redden met ondergoed en mikado
Maar gaat het helpen? Ik denk het niet. In de trein naar huis zaten we gewoon weer te Whatsappen. Een tentoonstelling kan je iets vertellen over de consequenties van je gedrag, maar er zal iets groots moeten gebeuren om dat gedrag ook echt te veranderen.
Planet Hype en Design my Privacy zijn te zien t/m 13 maart, dus je hebt nog een paar weken.