De webredacteuren van de gemeente Utrecht hebben sinds kort een unieke, handige functie in hun redactie-omgeving. Bovenaan iedere pagina van Utrecht.nl zien ze nu een extra balk met daarin in één oogopslag de belangrijkste statistieken van de pagina in kwestie.

‘Onze’ Jeroen Visser bedacht, ontwierp en bouwde dit mooie stuk gereedschap. Waarom deed hij dat, en hoe?

“Ik ben nu ruim een jaar bezig met verschillende projecten voor de website Utrecht.nl. Het viel me op dat de redacteuren allemaal in Piwik bij de statistieken kunnen, maar dat ze er niet zo veel mee doen. En dat snap ik ook: het werkt langzaam, zeker op het gemeentenetwerk en je moet eerst veel keuzes maken voor je een nuttig overzicht van data kunt zien.

Latente behoefte

Ik bedacht dat dat veel simpeler moest kunnen. En veel meer ‘in your face’, zodat je iedere dag cijfers en trends kunt zien. Op die manier krijg je gevoel bij de data, en kun je er als redactie ook over gaan praten.

Het leuke aan werken met de gemeente Utrecht is dat ze echt openstaan voor dit soort initiatieven. Ik maakte een lijst van data die interessant zou kunnen zijn voor de redactie, besprak het met de adviseurs en ging toen aan de slag met ontwerp en bouw.

In het ontwerp van de ‘balk’ is heel veel data direct zichtbaar, zonder dat het in de weg zit of afleidt. Je ziet cijfers (hoe veel mensen zijn er nu op deze pagina? en gisteren? en in de afgelopen maand?), maar ook trends (stijging ten opzichte van vorige week, verschillen tussen week- en weekenddagen) en hoe belangrijk de pagina is in de website als geheel (staat hij in de top 100? hoe ‘groot’ is de pagina in het onderdeel waar hij bijhoort?).”

Zie je al verschil in gedrag bij de redactie?

“Ander gedrag heb ik nog niet zelf gezien, wel positieve reacties gehoord. Op de eerste dag dat het live was liet ik de redactie een zakelijke agenda-pagina zien waar bijna geen bezoekers op kwamen. De redacteur die de de pagina bijhield was er best veel tijd aan kwijt. We bedachten toen al meteen dat deze content zijn doelgroep misschien beter bereikt via een ander kanaal, LinkedIn bijvoorbeeld.

Binnenkort ga ik overleggen met redacteuren over hun ervaringen. Dan ga ik ze ook weer vertellen dat ze het kunnen gebruiken als een prioriteringstool.

Ik ben er wel trots op dat het allemaal generiek is: de balk werkt met de API van Piwik en onze CMS-leverancier hoefde alleen een aanhaakpunt te maken. In principe zou je hem dus op allerlei websites kunnen gebruiken die hun statistieken bijhouden via Piwik - het is niet belangrijk welk CMS je gebruikt.”

Iets voor jou?

Werk jij aan een (gemeente)website die statistieken bijhoudt in Piwik? En lijkt dit je ook wel wat voor jullie site? Neem contact op met jeroen@eend.nl, hij kan je uitleggen wat er moet gebeuren om dit ook in jullie site mogelijk te maken.