Soms is het best fijn om je even lekker te ergeren. Als het gaat regenen op het moment dat jij naar buiten wilt, of er rijdt iemand op een bakfiets langzaam vóór je op het smalle fietspad. Grrrr! Je ergeren lijkt soms wel een nationale volkssport. In De Wereld Draait Door mag Jan Mulder bijvoorbeeld maandelijks zijn ergernis top-5 uitspreken.
Foto: De Wereld Draait Door
De één windt zich op over het weer, de ander over een stom muziekje op de radio. Marrije ergerde zich bijvoorbeeld aan het stomme plaatje Lion in the Morning Sun, en omdat dat nogal vaak langskomt op de radio besloten we kloteplaat.eend.nl te maken. Geen opsmuk, gewoon een verzameling liedjes die beter te pruimen zijn dan dat gedrocht van Will and the People. Elke keer als het lied op de radio voorbij komt gaat de radio uit, de kloteplaat aan, en zoeken we daarna een nieuwe “tip van de redactie”. Een oplossing die veel werk met zich meebrengt, maar ach, het is ook leuk.
De bank
Zelf stoorde ik mij aan mijn bank. Je kent ‘m wel, de bank die zo goed voor Nederland is dat alles oranje mag zijn. Vrijwel elke keer als mijn bank in het nieuws kwam was het wel met een storing of een irritant nieuw ideetje. Ik vond mijn bank steeds stommer worden.
Elke ergernis kost energie en tijd. Maar alleen als je zelf tijd investeert in een oplossing kom je van je ergernis af. En dat heb ik dus gedaan: ik ben overgestapt naar een andere bank, de enige manier om mijn irritatie blijvend op te lossen. Dat kostte ook veel tijd, maar nu ben ik er wel af, en heel tevreden over mijn nieuwe bank.
Privacy
Langzaam maar zeker ontstond er bij mij ergernis over al die handige online diensten die slordig omgaan met mijn privacy. En ik stoorde me ook aan mezelf, omdat ik mezelf afhankelijk maak van die diensten. Zo heb ik mijn LinkedIn eruit geknikkerd, omdat ik er werkelijk niets mee deed. Facebook? Nooit gehad. Maar Dropbox is wél erg handig.
Dropbox is niet gemakkelijk te vervangen. Maar er zijn wel alternatieven. Ik koos voor Owncloud en een RaspberryPi om zelf mijn eigen Cloud te gaan maken.
Met de grote hoeveelheid tutorials op internet dacht ik er – als absolute non-nerd – best wel wat van kunnen maken. Dat viel behoorlijk tegen. De tutorials waren onvolledig en onnauwkeurig (ergerlijk!), maar met een beetje doorzettingsvermogen en het combineren van drie beschrijvingen kreeg ik uiteindelijk het gewenste resultaat. En zo hebben we nu in de kelder van ons huis onze eigen “dropbox” voor iedereen van eend. Irritatie opgelost!
Oplossen
Niet elke ergernis kun je oplossen, maar de meeste wel. Het is in veel gevallen je eigen luiheid die zorgt dat ze blijven bestaan. Bij een grote bank hoef je niet te verwachten dat er iets verandert als jij boos wordt. Het enige dat je – als klant – kunt doen is je geld ergens anders onderbrengen. Dan is je eigen irritatie in ieder geval opgelost. En als veel mensen hetzelfde doen, verandert er misschien ooit wel wat.
Er zijn veel gevallen waarin je wel degelijk meer invloed hebt op een mogelijke oplossing. Erger je je tijdens je werk aan jouw inkoopafdeling die er voor zorgt dat je niet met de juiste mensen kunt werken? Ga met ze praten, kijk wat er echt mogelijk is, sla desnoods met je vuist op tafel en zoek naar een oplossing. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.
Zo zag ik in mijn Twitter-timeline een bericht voorbij komen van Frank Schaap die zich duidelijk ergerde aan een e-mail met een no-reply adres:
Tssk… stuur dan gewoon niks!
“Dit is een automatisch gegenereerd bericht, reacties op dit bericht worden niet gelezen en verwijderd”
— @fschaap
Vervolgens vroeg hij zich af of de gemeente waar hij zelf voor werkt ook mail verstuurde waar je niet op kunt reageren. En ja, dat gebeurde. Frank bedacht dat zijn collega hier vast iets aan kon doen en vroeg of het opgelost kon worden. Binnen een dag was het inderdaad gefixt: een ergernis minder voor Frank, en een betere situatie voor iedereen in de gemeente.
De meeste mensen zijn van nature liever lui dan moe, maar dan verandert er dus niks. Kijk zelf ook eens goed om je heen en bedenk wat jou irriteert. Verzin hoe je het kunt oplossen zonder dat het een struikelblok voor een ander wordt en ga aan de slag. Los niet alles tegelijk op – 6 ergernissen per jaar lijkt me ruim voldoende. En schrijf op wat je hebt opgelost, misschien breng je iemand anders op een goed idee. Bedenk ook dat je niet alles alleen hoeft te doen: soms heb je een collega of hele hulptroepen van buitenaf nodig. En zet door, want je bent meestal niet de enige die zich ergens aan ergert.