Een goede website voelt als een logisch verhaal. De structuur, de interactie, de vorm, de taal: alles draagt bij aan het geheel. Iedere klik, scroll, swipe volgt elkaar logisch op. De bezoeker weet precies wat zij kan verwachten.

Dat klinkt als een sprookje, niet? Want hoe creëer je nou echt een eind-goed-al-goed? Waarbij je bezoeker moeiteloos vindt waar zij voor kwam? Dat doe je door er voor te zorgen dat het achterliggende verhaal vanaf moment één helder is. Voor iedereen. Want wat probeer je eigenlijk te vertellen? Wat is je doel? Een goed doordacht verhaal vormt uiteindelijk de basis van een succesvol ontwerp.


Dromen

“Ik wil animaties! Een carrousel! Fancy illustraties én parallax scroll! Wat zij hebben wil ik ook!” Er bestaan een hoop mooie sites ja. En er is van alles mogelijk. En het is leuk om te dromen, zeker bij de start van het project. Maar het is ook een valkuil.

De neiging om direct in oplossingen te denken is groot, voor iedereen eigenlijk. Oplossingen zijn lekker concreet en het is ook gemakkelijk om er iets van te vinden. Maar voor je het weet gaat het gesprek alleen nog over de visuele features en persoonlijke voorkeuren. Het verhaal achter het ontwerp - het waarom en voor wie - raakt zoek.

En dat is best begrijpelijk. Zeker in grote organisaties, met veel afdelingen en nog meer projectteams. Iedereen is met z’n eigen ding bezig. En als het overkoepelend gedachtegoed vertroebelt, staan al die dingen min of meer los van elkaar. En dat is jammer. Want zo raak je niet alleen de rode draad kwijt, maar langzamerhand ook de team spirit. Want waar doen we het eigenlijk voor? Waar zijn we nou helemaal mee bezig?

Een goed doordacht verhaal verbindt en geeft richting. Als je weet wat je wilt bereiken, voor wie en waarom, werk je daar met zijn allen makkelijker naartoe. Het helpt je te focussen op wat er echt toe doet én om de juiste beslissingen te nemen.

Maak een kapstok

Dus hoe krijg je die rode draad in je ontwerp? Dat doe je door te beginnen bij het begin: wat en wie wil je bereiken met je website? En waarom? Wat heeft die bezoeker nodig om zijn doel op jouw site te bereiken?

Werk dit uit en maak het zo concreet en menselijk mogelijk. Zo zorg je ervoor dat dit verhaal al kan gaan leven in de organisatie, en dat je collega’s de nieuwe koers voor de website gaan begrijpen. Hoe je dit doet? Bijvoorbeeld door de doelen verder uit te werken in ontwerpprincipes. Voor de provincie Groningen stelden wij deze ontwerpprincipes bijvoorbeeld vast, samen met de opdrachtgever. We legden ze vast in een mooi boekje met illustraties dat de opdrachtgever uit kon delen in de organisatie. En dat werkte heel goed!

Start vroeg met content

Wij merken vaak dat klanten zich verkijken op de hoeveelheid werk die komt kijken bij het inventariseren, herschikken en herschrijven van content. Terwijl een nieuw ontwerp staat of valt met de juiste content. Daarom is het belangrijk zo snel mogelijk te beginnen aan de nieuwe of vernieuwde content, en daarbij samen te werken met de ontwerper.

Daarmee gaat het vooral om waar de content uit moet bestaan, niet zozeer wat de content exact is. De exacte content kan immers altijd veranderen. Het gaat om de content structuur: uit welke elementen moet het ontwerp bestaan? Als je hier vanuit de organisatie te laat mee begint, wordt de kans op een logisch en coherent ontwerp kleiner.

Dus denk al vroeg na over wat je in grote lijnen wilt vertellen. Focus eerst op de inhoud. Daarbij kan de ontwerper je helpen. Bijvoorbeeld door samen te werken aan storyframes, priority guides of page tables. Waarbij je eerst focust op de inhoud en daarna pas op de passende vorm. Dat helpt de ontwerper ook enorm: zo kan zij makkelijker de rode draad van het doel volgen, in plaats van zich te verliezen in esthetische details.

Maak het niet persoonlijk

Zo werk je samen aan de rode draad. Dat doe je uiteindelijk voor je bezoeker, en dus niet voor jezelf, je collega of de grote baas.

Het kan best dat iemand aan het eind van het traject nog steeds droomt van een sexier of hipper ontwerp. Maar hoe past dat in het verhaal? Het moge duidelijk zijn dat een goed doordacht ontwerp meer omvat dan visuele smaak. Op basis van persoonlijke voorkeuren gooi je een ontwerp niet zomaar om.

Op die manier werk je langzaam maar gestaag toe naar een sprookje voor je bezoeker: een ervaring die logisch en coherent voelt. Waarin alles klopt en op elkaar is afgestemd. Waarin ontwerpkeuzes goed zijn doordacht en makkelijk toe te lichten zijn in je organisatie.