Gaat het regenen? Dat was een essentiële vraag tijdens de presentatie van Gert Franke van CLEVER°FRANKE in de serie Icons. Maar eigenlijk ging de presentatie over een aantal andere vragen; wat is de rol van de designer om data te kunnen verwerken? Hoe kunnen designers het beste omgaan met data? Wat betekent data voor designers?

De afdeling CMD (Communication and Multimedia Design) van de Hogeschool van Amsterdam organiseert Icons, een reeks lezingen waarbij iedereen welkom is. Gert Franke is de directeur en mede-oprichter van CLEVER°FRANKE. Zij streven naar verandering door middel van datagedreven middelen en ervaringen. Ze fuseren strategie, design en technologie om innovatieve producten en strategieën te ontwikkelen.

In 2006 werd er een nieuwe ‘olie’ gevonden volgens Gert Franke. We zitten nu in een digitaal tijdperk met een digitale economie, waarin data meer waard is dan ooit. Data is de sleutel tot een goede functionaliteit van alles. Gert kijkt naar wat data betekent voor het publiek, met de hulp van designers.

Tijdens de presentatie vertelde Gert met name over wat zij doen en hoe ze werken. Daarbij stuiten zij op allerlei uitdagingen. Eén van de uitdagingen is om context en een verhaal aan data te geven. Data zonder context en verhaal is te abstract voor de mensen.

Vroeger had je bijvoorbeeld Erwin Krol bij het 8-uur journaal, die door middel van afbeeldingen data visualiseerde en ons vertelde wat voor weer het zou worden de volgende dag. Een uitdaging was om de data een verhaal te laten vertellen. Data moet je aanspreken, het moet je informeren wat het inhoudt.

Timing van data is ook een uitdaging. Een voorbeeld hiervan zijn de online radars waarop je kunt kijken wanneer het precies gaat regenen. We zijn niet geïnteresseerd in de weersvoorspelling van twee weken geleden: het gaat om het nu en de toekomst.

Een volgende uitdaging is de actiegerichtheid van data. Nu ziet jouw telefoon wat je gaat doen later vandaag, en krijg je een notificatie dat je je paraplu mee moet nemen.

Gert Franke: “De manier waarop wij, als designers, data visualiseren wordt bepaald door de data die wij inwinnen en waar wij deze kunnen presenteren.” Volgens hem moeten designers zoeken naar de juiste balans van het weergeven van gedetailleerde gegevens versus het samenvatten van gegevens. Ontwerpers moeten de continue veranderingen anticiperen: design parameters en regels in plaats van resultaat. Samenwerken met specialisten is daarom cruciaal.

Het is interessant wat Gert Franke zegt hier, maar ik vraag me af of alleen wij, de designers, de verantwoordelijkheid hebben om data te filteren voor publiek. Ook in hoe verre data interessant is voor het publiek en in hoeverre wij toegang zullen hebben in data.

Wij, de designers, kunnen wel regisseren wat de klanten zien, maar ook het publiek kan regisseren wat zij willen zien. Het is aan ons, de designers, maar ook aan het publiek, in hoeverre wij ons laten laten bepalen door data.

Dank je wel Gert Franke voor je lezing. Het was leuk en interessant om te zien hoe CLEVER°FRANKE staat in de gebied van data visualisatie en hoe ze denken over de toekomst.

De serie Icons lezingen zijn altijd voor iedereen. Als je wilt komen kan je gewoon gratis een kaartje reserveren via Eventbrite.