Ontwerpers zijn probleemoplossers. Ze kunnen je helpen om het gat te dichten dat er in veel gevallen bestaat tussen jouw bedrijf, instelling of (semi‑)overheidsorganisatie en jullie uiteindelijke klanten. En ze zorgen ervoor dat jij succesvol je doelen behaalt.

Maar hoe haal je het beste uit de samenwerking met een ontwerper of bureau? In dit artikel geef ik je een aantal tips over werken en communiceren met je ontwerpteam. Zo kom je samen tot een mooi en succesvol product dat jaren houdbaar is.

1. Zorg voor tijd & budget

Iedereen is altijd druk, dat is een feit dat je niet kunt veranderen. Maar een ontwerpproject staat of valt bij voldoende tijd. Genoeg tijd voor de ontwerper om haar werk te doen, en zeker ook jouw eigen beschikbaarheid, zodat je voldoende ruimte hebt voor overleg, presentaties, feedbacksessies en dergelijke.

Je ontwerper heeft veel ervaring met dit soort trajecten en kan je helpen om in kaart te brengen wat er allemaal bij komt kijken. Kijk samen met de ontwerpers naar het tijdschema en de inzet van jou en je collega’s. Samen kun je bepalen wat haalbaar is en wat niet, zodat je niet te gehaast aan de slag gaat en het project tegenvalt.

2. Zorg voor een duidelijke beslisser

Ontwerpprojecten roesten vast als er geen snelle, duidelijke beslissingen worden genomen. Als er een besluit over het ontwerp wordt uitgesteld, of als er twijfel is, kunnen de ontwerpers niet verder.

Het is verstandig om in je team vast te stellen wie de eindverantwoordelijkheid heeft voor beslissingen over het ontwerp. Het komt vaak voor dat jij, de opdrachtgever, denkt dat jij de uiteindelijke beslisser bent. En dan blijkt tijdens het ontwerpproces dat er toch collega’s (of managers!) zijn ook over de ontwerpen willen meedenken en -beslissen.

Maak vanaf het begin duidelijke afspraken over wie uiteindelijk de knopen doorhakt, en blijf daar bij.

3. Geef de ontwerper toegang tot gegevens van de doelgroep

Het is belangrijk dat je ontwerpers een duidelijk beeld krijgen over wie de doelgroep is. Zij moeten immers een ‘probleem’ voor jullie oplossen. Rapporten van (gebruikers-)onderzoeken, statistieken, data uit klantenpanels of logs van de klantenservice: deel ze met je ontwerpers.

Dit soort informatie is fijn en nuttig en helpt om een ontwerp te maken dat goed afgestemd is op de doelgroep. Een goede ontwerper baseert een ontwerp namelijk graag op data. En het allermooiste is directe toegang tot jullie uiteindelijke klanten, zodat de ontwerpers deze mensen van dichtbij kunnen leren kennen.

4. Geef feedback waar ontwerpers iets mee kunnen

Ontwerpers hebben meestal een duidelijk proces om tot een goed ontwerp te komen. Het blijft echter altijd een spannend moment om het ontwerp te presenteren: hoe zal het landen, en hoe ga jij als klant er op reageren?

Het geven van duidelijke, constructieve feedback is heel belangrijk om tot het beste resultaat te komen, maar dat is niet altijd makkelijk. De meeste opdrachtgevers vinden het lastig om goede feedback te formuleren, meestal omdat ze niet heel vaak met dergelijke projecten te maken hebben.

Als klant weet je heel veel van de inhoud, ontwerpers helpen je om de juiste vorm te vinden waarmee je deze de doelgroep bereikt. Ontwerpers hebben het meeste aan feedback over inhoudelijke zaken: bijvoorbeeld als je vindt dat de informatie op deze manier niet goed overkomt. Maar vaak gaat feedback nog te veel over smaak: bijvoorbeeld over of een bepaalde oranje knop wel of niet mooi is.

Probeer je te focussen op het doel wat je wilt bereiken: wat vindt jouw organisatie belangrijk? Wat wil je verbeteren rond dit probleem, en met dit ontwerp? Probeer specifieke, feitelijke feedback te geven, bijvoorbeeld als je merkt dat de exacte cijfers niet helder genoeg overkomen.

Samenwerken

Het succes van een ontwerpproject is gebaat bij een goede samenwerking tussen opdrachtgever en ontwerper. Ondersteun de ontwerpers waar mogelijk in hun proces en vraag wat ze nodig hebben om tot het beste resultaat te komen. Dat zal de werkrelatie en het eindproduct alleen maar ten goede komen.

Meer weten over hoe je effectief met je ontwerper kunt werken? Lees hoofdstuk 12, ‘For Nondesigners’ uit het boek ‘Articulating Design Decisions’ van Tom Greever.