Met het werk van koepelorganisatie VPTZ (Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg) Nederland waren wij al bekend. Enige jaren geleden ontwierp Eend een nieuwe corporate website voor VPTZ. Nu was het tijd geworden voor een nieuw, fris ontwerp. Deels vanwege ontwikkelingen en nieuwe wensen binnen de organisatie zelf. Maar ook op basis van de resultaten van een toptaken-enquête en statistiekenanalyse die wij hebben uitgevoerd met Saskia Schrijver.

Specifiek doel

Uit dat onderzoek bleek dat meer mensen dan gedacht via zoekmachines naar de site komen met een specifiek doel: ze zijn op zoek naar hulp voor zichzelf of hun naasten. Als er bijvoorbeeld iemand in hun familie terminaal ziek is, willen mensen weten waar ze vrijwillige hulp kunnen inroepen.

Eigenlijk is dit niet de kerntaak van VPTZ Nederland, dat als landelijke koepelorganisatie leden adviseert, trainingen geeft en belangenbehartiging doet. Maar als zoveel mensen deze informatie zoeken, wil je ze zo goed mogelijk doorverwijzen naar de juiste lokale organisaties.

Er stond al wel informatie over op de site met een kaart en contactgegevens. Die content hebben we in overleg met VPTZ een prominentere plek gegeven, gebruiksvriendelijker gemaakt en voorzien van nog meer uitleg. Bijvoorbeeld over bij welke organisatie je voor welke ondersteuning terecht kunt.

Heldere keuzes

Dat was een van de inhoudelijke aanpassingen. Verder hebben wij vanuit de basis de site geanalyseerd en een nieuwe structuur uitgewerkt met duidelijke keuzes. Zo hebben we enkele rubrieken die in de loop der tijd waren uitgedijd weer strakgetrokken. Enkele belangrijke onderdelen zijn nu overzichtelijker, zoals het overzicht met alle trainingen.

Fris ontwerp, nieuwe foto’s

Maar de grootste verandering zit waarschijnlijk in het visuele aspect. Er is een geheel nieuw ontwerp dat aansluit op de bestaande huisstijl van de organisatie. Het oogt nu allemaal frisser en kleurrijker.

Voor het eindresultaat hadden specialisten uit ons netwerk een mooie samenwerking. Jeroen Visser heeft het ontwerp verzorgd. Arno Hoogma was verantwoordelijk voor de Wordpress-installatie.

VPTZ had zelf de wens voor nieuwe fotografie en daarvoor hebben wij Froukje Vernooij aangeraden. Zij is bij een aantal hospices langs geweest en heeft allerlei foto’s in praktijksituaties gemaakt. Er is nu een prachtige beeldbank ontstaan met veel aansprekende foto’s om de komende tijd uit te putten.

Na de oplevering van het ontwerp hebben we een demo-site klaargezet. VPTZ heeft de content geoptimaliseerd en de pagina’s binnen de nieuwe structuur gevuld. Op 1 februari 2022 is de vernieuwde website live gegaan!

Ga naar vptz.nl