De VCA-website was recent vernieuwd en zag er goed uit. Maar bediende hij de doelgroepen ook optimaal? Eend deed onderzoek en stelde enkele verbeteringen voor.

Certificering

Opdrachtgever was de Stichting Samenwerken Voor Veiligheid (SSVV), een samenwerking van (branche)organisaties uit de Nederlandse industrie. Deze organisatie is onder meer verantwoordelijk voor de VCA-certificering (VCA staat voor Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers).

Veel werkgevers in sectoren zoals de bouw, elektrotechniek of transport eisen dat je als werknemer in het bezit bent van een VCA-diploma. Zo’n certificaat geeft aan dat je weet wat er komt kijken bij veilig, gezond en milieuvriendelijk werken. Zowel individuele werknemers en leidinggevenden als bedrijven kunnen een VCA-certificaat behalen.

Analyse van effect nieuwe site

Twee jaar geleden is de VCA-website geheel vernieuwd. De opdrachtgever was tevreden over de basis van de site, maar had het gevoel dat hij nog niet perfect aansloot bij de behoeften van de doelgroepen. Eend kreeg de opdracht dit nader te onderzoeken.

In de eerste fase van het project deden wij toptakenonderzoek, in samenwerking met contentstrateeg Saskia Schrijver. Tegelijk doken wij diep in de bezoekstatistieken van de website. Zo onderzochten wij de belangrijkste vragen: door wie wordt de site vooral gebruikt, waarvoor komen ze en hoe gebruiken ze de website?

Verbetermogelijkheden

Uit onze analyses bleek dat er verbetermogelijkheden waren. Dat had onze opdrachtgever ook wel verwacht. De waarde van ons gedegen onderzoek was dat aannames nu feitelijk onderbouwd konden worden. Sommige verwachtingen konden juist ontkracht worden. Ook ontdekten we verbeterpunten waar nog niemand aan gedacht had.

Willemijn en Saskia werken an de nieuwe paginastructuur

Na presentatie van de resultaten kregen we in de tweede fase de opdracht om de website daadwerkelijk te verbeteren. Wij zijn vooral gaan kijken met welke aanpassingen mensen sneller zouden vinden wat ze zochten. En hoe je duidelijker kon maken wat de SSVV te bieden heeft.

Een voorbeeld: veel mensen komen naar de VCA-website om na te gaan of iemand (zijzelf of iemand die zij willen inhuren) in het VCA-register staat. Die functie stond al op de homepage, maar je moest er een stuk voor scrollen. Onze aanbeveling was om deze toptaak een prominentere plek te geven.

Ook gaven wij advies over het structureren van de content. Veel informatie stond versnipperd op de site en sommige pagina’s hadden overlappende inhoud. Deels een erfenis van de migratie vanuit de oude site, deels ontstaan doordat informatie per doelgroep werd aangeboden. Wij adviseerden hoe je de content efficiënter op onderwerp zou kunnen indelen en schetsten hoe een overzichtelijke contentpagina eruit zou kunnen zien.

Prototype

Onze verbetervoorstellen hebben we in een prototype uitgewerkt. Dat werd goed ontvangen, zodat de templates nu in het bestaande cms worden gezet. Vervolgens gaat de opdrachtgever aan de slag met het finetunen van de content.

Dit was voor Eend een geslaagd project, vooral door de goede samenwerking. De opdrachtgever was kritisch en wist wat hij wilde, maar zag ook de meerwaarde van andermans expertise. Hiermee breng je elkaar naar een hoger niveau in een project.

Kleine veranderingen met grote winst

Voor onze verbeteringen hoefde het ontwerp van de website niet rigoreus te worden aangepast. Dat was immers in de basis al goed, er waren alleen enkele aanpassingen nodig om de content optimaal in te delen en te presenteren.

Dit sluit aan bij onze ervaring dat je vaak geen volledig nieuw ontwerp nodig hebt om je website te verbeteren. Vanuit een bestaande situatie kun je door een goede analyse te maken een betere structuur neerzetten die je bezoekers veel beter bedient. Dit is veel werk, maar gaat nog altijd een stuk sneller dan een geheel nieuwe site bouwen. En het levert direct resultaat op voor je klanten, dus je hebt geen reden om ermee te wachten. Ga er gewoon mee aan de slag!

Bezoek VCA.nl