Het Nederlands Letterenfonds is ontstaan uit een fusie tussen het Fonds voor de Letteren en het Nederlands Literair Productie- en Vertalingenfonds. Daar hoort natuurlijk ook een eenduidig gezicht naar buiten bij. Het Letterenfonds heeft met ontwerpbureau Kummer & Herrman een huisstijl ontwikkeld die als leidraad zou dienen voor de nieuw te ontwerpen site.

Wat deden wij

Voordat we een contentanalyse konden doen hebben we eerst aan de medewerkers van de organisatie gevraagd waar wij ze mee konden helpen. Wat verwachten ze van een nieuwe site, welke problemen hadden de twee bestaande sites? Wat zou het project tot een mislukking kunnen maken en wat tot een succes? Zo brachten we samen met de mensen van het Letterenfonds in een intensieve sessie de functionaliteiten in kaart die de nieuwe website zou gaan bieden.

De nieuwe huisstijl is een zeer heldere, sterk typografisch georiƫnteerde stijl die we doorgetrokken hebben naar de site. In goed overleg met Kummer & Herrman hebben we de drukwerk-huisstijl uitgebreid met toepassingen die voor internet goed werken.

Omdat het belangrijk is dat de website zowel op mobiel als op de desktop een uitstekende ervaring biedt aan haar bezoekers hebben we hier vanaf het begin rekening mee gehouden. We zijn steeds uitgegaan van het kleinste scherm waar we de bezoeker mee van dienst zouden kunnen zijn. Pas daarna zijn we het ontwerp breder gaan trekken. Ook de schermen van de website zijn op deze manier gebouwd.

Het CMS waar de mensen van het Letterenfonds naar volle tevredenheid gebruik van maken is PivotX, een open source CMS dat onze partner Two Kings geheel op maat kan inzetten.

Het resultaat

Een goed ontworpen site die het nieuwe Letterenfonds ondersteunt in haar behoeften en de diverse databases ontsluit die in de loop der jaren zijn opgebouwd. Een site die uitdaagt om te meer te onderzoeken dan je eigenlijk van plan was en een mooi beeld schetst van alle nuttige activiteiten die het Letterenfonds ontplooit.

Bezoek letterenfonds.nl