Uit teleurstelling over het verdwijnen van XS4ALL ontstonden plannen voor een nieuwe provider met vergelijkbare idealen: Freedom Internet. Bij het in de markt zetten van een nieuw bedrijf hoort het ontwerpen van een website, waarbij Eend veel vrijheid kreeg.

Actiegroep

XS4ALL is al sinds 1998 een dochteronderneming van KPN, maar met een eigen identiteit. Begin 2019 kondigde KPN echter aan te stoppen met de merknaam XS4ALL. Tot verdriet van veel bestaande klanten. Ze waren gehecht aan de goede klantenservice, de technische expertise en de focus op privacy van de provider.

Een actiegroep deed nog een poging om het merk te behouden. Toen dat geen kans van slagen leek te hebben, ontstond het idee om het maar zelf te gaan doen. Uit een crowdfundingsactie bleek dat er genoeg animo was voor een nieuwe internetaanbieder. Dit zou leiden tot de oprichting van een nieuwe provider: Freedom Internet.

Freedom-gevoel

Eend is betrokken bij een aantal aspecten van het ontwikkelen van de website voor Freedom: user-interface, design en branding. We werken hierbij nauw samen met bureau Two Kings uit Den Haag dat vooral de technische ontwikkeling van de site verzorgt.

Ivo de Boer van Eend en Anke Willems van Two Kings gingen aan de slag om het merk Freedom vorm te geven. Buiten het al bestaande logo moesten zij bijna alles nieuw bedenken. Ter inspiratie zijn de ontwerpers op pad gestuurd met een briefing.

Tijdens een safari op de NSDM-werf met helpdeskmedewerkers konden zij het typische Freedom-gevoel ervaren. Niet alleen zijn er veel foto’s genomen, de medewerkers vertelden ook over de kernwaarden van de nieuwe provider: activisme, privacy, kwaliteit, samenwerking.

Pragmatisch ontwerp

Alle indrukken leidden tot een moodboard en vervolgens tot het uitwerken van een grafische stijl. Daarna is de aanzet tot een website ontworpen die nu verder wordt ontwikkeld.

De websites van bestaande internetproviders lijken net klonen van elkaar. In ons ontwerp hebben wij geprobeerd om hier echt van af te wijken en een duidelijke eigen identiteit neer te zetten.

Open benadering

Om in korte tijd vanuit het niets een nieuwe site uit de grond stampen, was erg bijzonder om te doen. Omdat het budget beperkt was, zijn we pragmatisch te werk gegaan. We hebben eerst een basisversie van de site ontworpen die vooral functioneel is. Later kunnen we meer functionaliteiten toevoegen en het merkverhaal verder uitbouwen.

Wat wij ook speciaal vonden was de open benadering door de opdrachtgever: ‘Vertel ons maar wat onze stijl is.’ Wij kregen veel vrijheid en vertrouwen en konden snel schakelen met alle betrokkenen. De mensen van Freedom waren wel opbouwend kritisch, maar stelden alle vertrouwen in de voorstellen van de ontwerpers.

Naar Freedom.nl