Het ANV (Algemeen-Nederlands Verbond) wil de samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen bevorderen. Op het gebied van taal en cultuur, maar ook maatschappelijk en politiek. Dit doet het ANV al sinds 1895. Het verbond is onder meer bekend van de jaarlijkse Visser-Neerlandiaprijzen.

De opdracht

De oude website van het ANV had een formele, wat saaie uitstraling. Niet direct een visitekaartje om ook jongere doelgroepen aan te spreken, wat de vereniging graag zou willen. Verder was de inhoud te weinig op de wensen van bezoekers gericht.

Eend kreeg de vraag om een moderner design te combineren met een gebruiksvriendelijke website. Daarnaast wilde het ANV graag een minder omslachtig CMS om de website mee te beheren.

Wat deden wij?

Persona-sessie: doelgroepen en onderwerpen bepalen

Via een persona-sessie stelden we de belangrijkste doelgroepen vast. Bijvoorbeeld academici die interesse hebben in de onderwerpen waarmee het ANV zich profileert. Maar ook de huidige leden moesten zich thuis blijven voelen op de site.

De vervolgvraag: waar zijn deze mensen vooral naar op zoek? Deze onderwerpen gaven wij de meest prominente plekken op de site. Dit betekende heldere keuzes maken in de structuur. In de bestaande content is flink gesnoeid. Sommige onderdelen kregen een minder opvallende plek.

Eigentijdse uitstraling

Om de website meer smoel te geven, ontwierpen wij een nieuw design. De uitstraling is van nu, maar nog wel serieus. Bezoekers zien in een oogopslag wat het ANV is en wat de vereniging doet.

Activiteiten van het ANV worden aantrekkelijk gepresenteerd, om hopelijk nieuwe geïnteresseerden aan te spreken. De prijzen die het ANV uitreikt, kregen ook een duidelijke plek. Verder hebben wij communicatiemiddelen als social media en de nieuwsbrief prominent in het ontwerp geïntegreerd.

Mobielvriendelijke Wordpress-site

Specialist Arno Hoogma leverde vakwerk af met de installatie van Wordpress als gebruiksvriendelijk CMS. Ook vertaalde hij onze ontwerpen naar optimale front-end templates. Natuurlijk is de nieuwe website prima geschikt voor mobiele apparaten met kleine schermen.

Resultaat: eigentijdse, gebruiksvriendelijke website

Het Algemeen-Nederlands Verbond heeft sinds eind 2013 een nieuwe website. De opdrachtgever is enthousiast over alle verbeteringen. Van deze site krijgen de verschillende doelgroepen beslist goesting voor verdere Nederlands-Vlaamse samenwerking.

Bezoek anv.nl