Bij eend maken we internet graag menselijk. Dat betekent bijvoorbeeld dat we het mensen niet onnodig moeilijk maken op de websites die we ontwerpen en bouwen. Als je op die manier naar websites kijkt, zie je ook veel dingen om je heen die wel wat beter zouden kunnen.

We zullen hier regelmatig stukjes schrijven die laten zien waar dingen mis gaan en hoe ze verbeterd zouden kunnen worden. We hebben nooit de oplossing, maar misschien kunnen we je aan het denken zetten over de dingen die we zien.

Vandaag de eerste aflevering: reizen met minder stress! Waarin we ons gaan inleven in Marrije, die met de trein naar een klant gaat.

Ik sta voor de kaartautomaat van de NS om een retour Amsterdam te kopen. Worstelend met een schoudertas, een paraplu en mijn portemonnee waar ik mijn pinpasje uit moet halen. Ik kan niet zien hoe laat het is, want de mouw van mijn jas zit over mijn horloge, en ik kan niet ook nog mijn telefoon pakken uit mijn tas om die aan te zetten met een hand. Ben ik nog wel op tijd voor de trein? Heb ik tijd om dit kaartje te kopen? Stress!

Het zou mij enorm helpen als ik een klok in de buurt kan zien. Maar klokken zijn er niet in de Noordertunnel van Utrecht Centraal. Het enige scherm dat ik op dit moment bij de hand heb is het scherm van de kaartautomaat.

Best een druk scherm al. De tijd hoeft echter niet veel ruimte in beslag te nemen. Rechts onderin de hoek zoals in de Windows taakbalk is bijvoorbeeld een goede, bekende plaats voor de meeste mensen. Op dit moment zit daar de “Stoppen/Alles wissen” knop. Je zou de tijd daar links naast kunnen plaatsen, of die grote rode knop iets naar links verplaatsen.

Ik weet nu hoe laat het is, dat scheelt al. Maar als ik zometeen het kaartje heb gekocht ben ik nog steeds gestresst: naar welk perron moet ik dan, en hoe laat vertrekt mijn trein? Is de trein op tijd of vertraagd?

Om dat te zien moet ik een eind lopen naar de grote gele borden verderop in de tunnel. Om te zien of de trein op tijd is moet ik zelfs op het perron zijn. En een spoorwissel moet ik horen van de omroepberichten, die ik nooit kan verstaan omdat de geluidskwaliteit van de omroepinstallaties niet goed is en er veel luidruchtige bouwwerkzaamheden plaatsvinden op Utrecht Centraal.

Ondertussen weet ik dat de NS beschikt over al deze gegevens: de mobiele website van NS en applicaties als Trein weten namelijk precies op welk perron welke trein vertrekt en hoe laat.

Waarom laten we dat niet gewoon zien op de kaartautomaat als ik klaar ben met het kopen van het kaartje?

Ik hoef op dit moment geen handelingen meer te doen of na te denken – ik moet alleen wachten tot het kaartje geprint is. Een mooi moment om een mededeling te doen als: “De volgende trein naar Amsterdam Centraal vertrekt om 9:54 (over 3 minuten) van spoor 9”. Ruimte genoeg in het scherm. Je zou het zelfs een melding op het treinkaartje kunnen printen, ook daar is (net) ruimte voor.

Mensen van de NS , doe er iets leuks mee!

(Met dank aan Martijn van Es en Tanja de Bie voor hun aanvullingen)