Hoe maak je een Customer Journey?

2 juli 2015 — door Willemijn Bins

De beleving van de gebruiker met een product- of service bestaat vaak uit meerdere stappen. Het maken van een customer journey map helpt bij het identificeren van deze stappen. Wanneer en hoe komt de gebruiker in aanraking met jouw product of- servicesysteem? En, heel belangrijk, hoe ervaart de gebruiker deze stappen?

Jazz versus klassiek: digital governance

25 juni 2015 — door Marrije

Op 24 juni was er een bijeenkomst van Content Café, met als very special guest star Lisa Welchman. Haar verhaal maakte veel duidelijk over waarom governance (duidelijke afspraken over standaarden en verantwoordelijkheden) belangrijk is. Ze deed dat aan de hand van een mooie metafoor: muziek.

Help, de ontwerper is weg…

28 april 2015 — door Robert Jan

Je huurt een ontwerper in voor de frisse wind van buiten. Die ontwerper vertrekt ook een keer. Dat hoeft niet erg te zijn als je meer uit het ontwerptraject haalt. En dat lukt als je goed samenwerkt met je ontwerper.

‘Lean’ budgetteren

7 april 2015 — door Marrije

Jaarbudgetten voor ICT maken je organisatie traag en log en houden veel innovatie tegen, volgens een O'Reilly webinar. Maar wat moet je dan wél doen? Marrije luisterde naar Joanne Molesky...

Nieuwe collega: Willemijn!

1 maart 2015 — door Marrije

Per 1 maart 2015 breidt Eend uit: dan begint onze nieuwe collega Willemijn Bins als junior grafisch/interactie-ontwerper. Maak nu kennis met Willemijn! 

Minder maar beter

29 januari 2015 — door Marrije

Voor marketeers is er niets leukers dan nieuwe dingen maken: een nieuw product in de markt zetten, een nieuwe actie lanceren, nieuwe content (laten) creëren. Maar met al die producten en al die content creëer je wel problemen voor je klanten...

Agile Content Conf

21 januari 2015 — door Marrije

Op maandag 19 januari keken Marrije en Robert Jan naar de livestream van Agile Content Conf - een conferentie in Londen voor contentmensen die meer agile willen (of moeten) gaan werken. Het was bijzonder en leerzaam om zo op afstand een conferentie te volgen.

Einde van een tijdperk...

22 december 2014 — door Marrije

Ruim vijf jaar lang heeft onze goede vriend Okke Amerongen zijn 'groente- en fruitimperium' gehad: een hele serie websites met recepten en wetenswaardigheden over minder bekende soorten groente en fruit. De sites zijn zeer succesvol, maar toch stopt Okke er nu mee... 

Goede service is gratis reclame

8 oktober 2014 — door Robert Jan

We kennen het allemaal: je koopt een product en dat gaat een beetje stuk als de garantietermijn net is afgelopen. En als je de leverancier vraagt of er iets aan te doen is dan blijft het stil. Niet bij Miniot, de ontwerpers en makers van prachtige houten covers voor je iPhone of iPad. Zij weten het: service en product kun je niet los van elkaar zien.

Onze Lootjes is vernieuwd!

19 september 2014 — door Marrije

De pepernoten liggen weer in de winkel en er zijn nú al mensen lootjes aan het trekken in Onze Lootjes - tijd dus om de website weer op te poetsen voor het nieuwe seizoen! Op zaterdag 13 september hebben we een hele dag hard gewerkt aan onderhoud en nieuwe functionaliteiten

Mijn deur tot deur: wat ging er mis?

22 juli 2014 — door Marrije

Onlangs kreeg Marrije een e-mail waarvan ze dacht dat het spam of phishing was. Het leek een beetje op een mail van de NS, maar er waren zo veel dingen mis mee dat ze de mail negeerde. Ten onrechte want het was echte mail. “Mijn OV-fiets” bleek omgedoopt te zijn in “Mijn Deur tot Deur”. Wat ging er mis in deze introductie...

Kunst door persona’s

8 juli 2014 — door Marrije

Marrije hielp onlangs een klant bij het opstellen van een Programma van Eisen en het maken van persona's. Ze was blij verrast dat ze daarmee ook mensen inspireerde tot het maken van prachtige tekeningen... 

I want to be Paul Smith when I grow up

24 juni 2014 — door Marrije

Op vrijdag 20 juni heb ik een presentatie gedaan op GeeUp, een conferentie in Leiden voor mensen die werken met Expression Engine en Craft. Organisator Lodewijk Schutte vroeg me om een verhaal te houden over hoe je Phase 2 van je projecten overleeft, dus heb ik vooral verteld over mijn held Paul Smith

Ergernissen - werk aan de winkel

27 mei 2014 — door Robert Jan

Soms is het best fijn om je even lekker te ergeren. Als het gaat regenen op het moment dat jij naar buiten wilt, of er rijdt iemand op een bakfiets langzaam vóór je op het smalle fietspad. Grrrr! Niet elke ergernis kun je oplossen, maar de meeste wel. Het is in veel gevallen je eigen luiheid die zorgt dat ze blijven bestaan.

Test je website in de hal

13 maart 2014 — door Marrije

Schetsen en prototypes van een site testen met je echte doelgroep heeft veel voordelen, ook al voelt het een beetje eng. Zo snel mogelijk testen levert een betere website op, op de lange termijn bespaart het veel kosten en je maakt het acceptatieproces in de organisatie waar je voor werkt alleen maar makkelijker. Marrije beschrijft hoe wij dit gedaan hebben in de hal van het gemeentekantoor van Vught. 

Read the comments

13 februari 2014 — door Marrije

Het is vaak een goed idee om reacties op websites niet te lezen: ze zijn slecht voor je humeur en voor je vertrouwen in de mensheid. Marrije laat zien dat je soms tóch de comments moet lezen – als onderzoeker, om meer te weten te komen over hoe mensen producten en websites gebruiken.

Het jaar van de vraag, niet van de oplossing

9 januari 2014 — door Robert Jan

Er worden te veel oplossingen bedacht voordat het echte probleem duidelijk is. Dat kan (en moet) anders. Het denken in oplossingen kunnen we beter zo lang mogelijk uitstellen. De echte vraag moet namelijk eerst duidelijk zijn. Daarvoor zijn een onbevangen blik en inlevingsvermogen nodig. Wordt 2014 het jaar van de vraag?

Design principles in je organisatie

12 november 2013 — door Robert Jan

Design principles zijn uitgangspunten die je kunt gebruiken bij het ontwerpen van een product of dienst. In veel gevallen ontwikkel je niet zelf een product, maar koop je het bij een leverancier. Je zou kunnen denken dat design principles dan niet belangrijk of relevant zijn. Robert Jan wil je echter aan de hand van een voorbeeld laten zien dat ze juist heel goed kunnen werken bij het nemen van goede beslissingen over wat je inkoopt.

On Power & Responsibility

17 oktober 2013 — door Marrije

Robert Jan sprak op 10 oktober op het grootste congres voor front-enders in Nederland: Fronteers 2013 in Tuschinski Amsterdam. Meer dan 550 aanwezigen luisterden naar “On Power & Responsibility”. Want veel front-enders kunnen beter samenwerken met andere professionals dan zij nu doen.

Confirmation bias tijdens het ontwerpproces

23 juli 2013 — door Robert Jan

Het is een normale menselijke eigenschap om te zoeken naar argumenten die jouw mening ondersteunen: je zoekt bevestiging van datgene dat je vindt. Als er argumenten of feiten zijn die jouw mening zouden ondermijnen, kun je al snel vinden dat die argumenten of feiten niet goed genoeg zijn, of dat je er weinig waarde aan hecht. Dan kun je belangrijke dingen over het hoofd zien.

De bevestigingsmail als uitpakmoment: Amazon Kindle

26 juni 2013 — door Marrije

Als je een virtueel product levert, zoals software of een e-book, is de bevestigingsmail na aankoop heel belangrijk. Dat is namelijk het “uitpakmoment” voor je klanten: het moment dat je ze blij maakt en geruststelt. Aan de hand van een voorbeeld laat Marrije zien hoe je betere bevestigingsmails kunt opzetten.

Effectieve huisstijlrichtlijnen

11 juni 2013 — door Ivo

In ons werk komen we regelmatig huisstijlhandboeken en -richtlijnen tegen. Maar we werken ook aan websites die duidelijk organisch gegroeid zijn in de loop van de tijd: sites waarin we veel verschillende stijlen en stijlinterpretaties zien. Hoe komt dat? En hoe kun je er voor zorgen dat de huisstijlrichtlijnen van je bedrijf goed gevolgd worden, maar ook genoeg ruimte bieden voor al je communicatiedoelen.

Presentatie voor Creative Mornings

20 mei 2013 — door Robert Jan

Op vrijdag 31 mei heeft Marrije gesproken bij Creative Mornings Utrecht. Creative Mornings is een maandelijkse serie presentaties waarin allerlei verschillende creatieven inspirerende dingen vertellen over hun werk. Er zijn op dit moment 52 “chapters” in verschillende landen, varierend van New York tot Lima tot Jeju in Zuid-Korea. Marrijes presentatie ging over content lineair maken voor responsive design, met behulp van papieren prototypes en samenwerking tussen experts.

“Requirements are assumptions”

18 april 2013 — door Marrije

Als een klant bij je komt met een mogelijke opdracht heeft hij meestal al een programma van eisen (“requirements”) opgesteld. Jeff Gothelf vertelde op UX London dat zo’n programma van eisen eigenlijk maar een aanname is en dat je het niet klakkeloos moet gaan uitvoeren. In zijn Lean UX-methode is het belangrijk om aannames als zodanig te benoemen en een goed gesprek te hebben over welk probleem opgelost moet worden door de dingen die je ontwerpt en bouwt.

Stop met RFP’s

5 maart 2013 — door Marrije

Een RFP-proces klinkt heel professioneel, maar de onpartijdige zekerheid die het proces belooft is slechts schijn. Bovendien vernietigt het RFP-proces economische waarde, doordat veel werk van verschillende marktpartijen wordt weggegooid. Stop daarom met het uitschrijven van RFP’s en ga over op een Request For Meeting.

Mobieltjes in het wild

5 februari 2013 — door Marrije

Begin januari heeft Marrije onderzoek gedaan naar hoe mensen hun mobiele apparaten gebruiken tijdens het reizen. Daaruit blijkt dat er veel diversiteit is in de echte wereld: veel gebruikssituaties, veel devices, best veel rare dingen ook.

Onze Lootjes is live!

12 november 2012 — door Marrije

Sinterklaas en kerst is de mooiste tijd van het jaar! En het wordt nog gezelliger als je met vrienden of familie lootjes trekt. Op zaterdag 10 november ging OnzeLootjes.nl live: een liefdewerkproject gemaakt door Ivo, Anke, Albert, Low, Lodewijk, Maaike, Robert Jan en Marrije.

Waarom zou ik bij je (blijven) kopen?

11 september 2012 — door Robert Jan

Je kunt een klant best verleiden om een keertje iets te kopen in je webwinkel: een AdWordscampagne om bezoekers te lokken, lage prijzen, geen bezorgkosten. Allemaal dingen die geld kosten om één keer een transactie te krijgen. Maar dan komt het belangrijkste moment voor jou als eigenaar van de winkel: waarom zou de klant bij je terugkomen?

Taakgericht ontwerpen

22 mei 2012 — door Marrije

Een van de belangrijkste dingen om in gedachten te houden bij het ontwerpen van websites is dat mensen iets willen doen op je site. Maak het bezoekers gemakkelijk om de taak waar ze voor komen uit te voeren.

Je bent toch zeker Derek Ogilvie niet?

14 maart 2012 — door Robert Jan

Meer en meer bezoekers aan websites komen met mobiele apparaten. Voor deze mensen wil je graag een site bieden die goed te bekijken en te gebruiken is. Pas wel op dat je niet te veel aannames doet over het apparaat waarmee de bezoekers binnenkomen.

Service is mensenwerk

21 december 2011 — door Robert Jan

Klanten hebben hoge verwachtingen, waar je als ondernemer graag aan wilt voldoen. Maar dat lukt niet altijd, en daarom moet je soms iets rechtzetten. Dat kun je achteraf doen, als er iets misgegaan is. Of je kunt vooraf de verwachting van de klant sturen, zodat eventuele problemen of teleurstellingen direct uit de weg geholpen kunnen worden.

Responsive design: één site voor alle bezoekers

8 december 2011 — door Maaike

Herkenbaar? Je probeert de site van je werkgever op je mobieltje te bekijken, maar de tekst is niet leesbaar en het menu werkt niet. Of: je hebt eigenlijk nooit nagedacht over een mobiele versie van je site, maar dan lees je dat mobiel gebruik wel érg populair begint te worden. Een aparte app of website laten ontwikkelen, of juist niet? Misschien is responsive design het antwoord op je vragen.