Die Derek: die kan met baby’s en geesten communiceren. Een wondere wereld gaat voor je open. Maar wij eenvoudige webbouwers hebben het een stuk lastiger. Zo weet ik nu niet waar, wanneer en waarmee je dit artikel aan het lezen bent. Heb je het als printje voor je neus, of zit je in de baas z’n tijd achter je computer te lezen? Geen flauw idee.

Ik zou natuurlijk een cold reading kunnen doen. Ben je graag op reis, maar vind je het ook prettig om contact met het thuisfront te houden? Dan “zie” ik dat je waarschijnlijk een smartphone hebt. Als ik nu een bevestigend antwoord op mijn suggestie van de smartphone van je krijg, dan ga ik door. Ik vertel dat ik doorkrijg dat je een touchscreen hebt. Nee? Maar je wilt er wel één, toch?

Door dit soort algemeenheden te formuleren heb ik een zeer grote kans dat ik raak schiet. En raakschieten, daar gaat het om bij een cold reading. Door de informatie die ik zo van je lospeuter weet ik dat mijn website ook geschikt moet zijn om met een mobiel te bezoeken. Want ik wil natuurlijk niet alleen jou op mijn site, maar nog veel meer andere mensen met een mobiel. En zo is mobiel op dit moment “burning hot”.

Wij zien het terug in de statistieken van websites die we de afgelopen jaren maakten. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de bezoekers op cranberries.nl in de kerstperiode van 2010, zie je dat 3,27% van de bezoekers via een tablet of telefoon op de site kwam.

Een jaar later is het percentage gestegen tot 15,90%, bijna 5 keer zo veel als in 2010. Je kunt het je niet veroorloven om deze bezoekers een slechte ervaring te bieden als zij met een mobiel apparaat op je site komen.

Gelukkig dat steeds meer site-eigenaren “iets” met mobiel doen. Alleen soms gaat dat niet helemaal zoals je dat zou willen. Een voorbeeld…

Ik krijg een “M” door

Stel je wil naar een concert van Raphael Saadiq en je hebt gehoord dat hij in Paradiso optreedt. Je opent je favoriete browser en gaat naar de site. Op het moment waarop ik dit schrijf is het 24 februari.

Paradiso begint aan haar cold reading: “Kom je met het besturingssysteem iOS op onze site?” Mijn browser antwoordt bevestigend. “Ik krijg een “M” door, kan het zijn dat je 'm wel eens mobiel gebruikt?” Ik knik. “We hebben een speciale mobiele site voor je, wacht, we sturen je er direct heen”.

Aardig als ze zijn geven ze me de mobiele site: één kolom en smal. En daar gaat het al een beetje mis: ik kwam niet met een iPhone, maar met een iPad. Zonde van de ruimte…

Snel op zoek door de agenda. O, de agenda loopt niet verder dan eind volgende week. Ik kan in dit geval geen kaartje kopen voor het concert waar ik heen zou willen gaan. Dat is vervelend voor mij, maar ook voor Paradiso, omdat zij geen kaartje verkopen. Denken ze echt dat ik met een mobiel apparaat binnenkom en daarom alleen snel een concertje wil bezoeken omdat mijn trein vandaag vertraging heeft?

Tijdens een echte cold-reading valt het niet zo snel welke dingen er fout gaan. De persoon waarbij je de reading doet is op zoek naar bevestiging en zal je soms zelfs helpen. Op internet kan dit nauwelijks en is iedere verkeerde aanname direct zichtbaar. Eén verkeerde gok en je levert een verkeerde oplossing. Je valt door de mand.

Hoe anders is het als ik site van Paradiso bezoek met mijn desk- of laptop. Kijk: een agenda die een paar maanden doorloopt. Met een beetje doorzettingsvermogen kan ik nu precies doen op de site wat ik wilde doen.

De enige aanname die Paradiso doet is dat ik beschik over de flash-plugin. En die aanname gaat helaas niet op als ik met een iPod, iPhone of iPad op de site kom. Het leek dus een verstandige keuze om een aparte site te maken.

Waarom zou je echter nog meer aannames doen voor je bezoek? De keuze om alleen de data van de aankomende twee weken te tonen is misschien gebaseerd op zoiets als “de bezoeker komt met een mobiel apparaat, dan is zij onderweg en heeft geen tijd om de agenda door te bladeren”. Is dit waar? Soms wel. Maar als je bezoeker gewoon thuis op de bank zit, dan heeft ze echt alle tijd.

Taakgericht

Een scherpe focus op de content is altijd raadzaam, net als een afgewogen, taakgerichte navigatie. En omdat Paradiso alle data van de concerten heeft die in de agenda staan, kan zij die best tonen. Zo is Paradiso niet afhankelijk van de gok wanneer, waar en waarmee ik de site bezoek. En niet alleen ik, iedere bezoeker kan altijd bij de content. De bezoeker komt met een doel naar je site. Het is jouw taak om haar te helpen met een taakgericht ontwerp.

Als je een hoge conversie wilt bereiken met je site is het altijd goed om je in te leven in de mensen die gebruik gaan maken van je site of applicatie. Pas echter op met het trekken van conclusies.

Het succes van een cold reading wordt bepaald doordat het onderwerp meer dan de helft van wat de reader zegt als waarheid hoort. De fouten die hij maakt worden hierbij vergeven. Maar als je een website maakt heb je niet te maken met zulk goedgelovig publiek als dat van Derek Ogilvie – je verkeerde aannames zullen veel sneller afgestraft worden.