GroenLinks schakelde Eend al vaker in, bijvoorbeeld voor het maken van campagnesites. Ditmaal klopte de politieke partij aan voor een grote uitdaging: een geheel nieuwe website. Niet alleen voor de landelijke tak; ook alle regionale afdelingen en verwante sites moesten een nieuw en herkenbaar online gezicht krijgen.

Eend hielp GroenLinks bij het maken van keuzes en het sturen van het hele proces. Samen stelden we de voornaamste principes vast. Waarop moet de focus liggen, wat is de belangrijkste boodschap van de website? Welk ontwerp past het beste bij de (bestaande) persona van de partij?

Wat deden wij?

Contentinventarisatie

Eerst inventariseerden we alle bestaande content. Hieruit bleek dat veel informatie weg mocht of dat pagina’s konden worden gecombineerd. Vervolgens hebben we de structuur van de site versimpeld.

We kozen niet voor een klassieke indeling in staatkundige thema’s, maar voor herkenbare onderwerpen die aansluiten bij de wensen van de diverse doelgroepen. Van zwevende kiezers die snel willen weten waar GroenLinks voor staat, tot leden die op zoek zijn naar intern partijnieuws.

Met de lokale afdelingen hielden we sessies om hun specifieke wensen te horen. Meer dan nu het geval was, wilden ze echt aparte sites. Wel met dezelfde look & feel, maar met een eigen navigatie en zoekmachine. Ook hadden ze de wens voor meer flexibiliteit bij het plaatsen van nieuwsberichten.

Helder ontwerp

Ons ontwerp voor de site gebruikt grote letters, heldere blokken, duidelijke navigatie en opvallende ‘call to action’-links. De belangrijkste standpunten van GroenLinks zijn direct zichtbaar.

Vanwege het groeiende aantal mobiele bezoekers hanteerden we het principe ‘mobile first’. Dit uitgangspunt zorgt dat de site zelfs op het kleinste scherm van een mobiel prima bruikbaar is.

Privacy en toegankelijkheid

Een belangrijk aandachtspunt was privacy, een onderwerp waar GroenLinks zich sterk voor maakt. Zo plaatst de nieuwe site geen cookies van externe partijen en gebruikt de gehele website https voor het versleutelen van de verstuurde data.

Daarnaast wilde de partij graag voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te zijn. Ons ontwerp volgt daarom zoveel mogelijk de standaarden voor toegankelijkheid zoals omschreven in de webrichtlijnen (versie 2).

Drupal-implementatie

De nieuwe sites gebruiken de nieuwste versie van Drupal als CMS. Two Kings nam de implementatie hiervan voor zijn rekening. Met templates op maat en één beheeromgeving die zelfs met 300 afdelingssites nog overzichtelijk is.

Bij het inrichten van de nieuwe site konden de uitgebreide dossiers met zorgvuldig getagde artikelen automatisch worden gemigreerd. Een belangrijke voorwaarde, want deze in jaren opgebouwde dossiers tonen de kennis van de partij op specifieke gebieden.

Resultaten

Medio januari 2014 was fase 1 klaar: de landelijke site van GroenLinks ging live, gevolgd door een deel van de afdelingssites. Na de gemeenteraadsverkiezingen volgen de andere afdelingen en gerelateerde sites, zoals werkgroepen. Een periode van finetuning breekt aan, maar de eerste reacties van mensen binnen en buiten de partij zijn lovend!

Bezoek groenlinks.nl