Vrijwel iedereen vindt het krijgen van een cadeau leuk - gewoon de gedachte dat iemand moeite heeft gedaan om iets voor je uit te zoeken. En het is natuurlijk extra leuk als het mooi is ingepakt. In een winkel kun je al zien dat het cadeau dat je koopt een mooie verpakking krijgt. Maar bij een bestelling via internet weet je nooit helemaal zeker hoe het er uit gaat zien. En dat kan tot teleurstellingen leiden…

Als je iets voor jezelf koopt via internet is dat een feestelijke ervaring: je koopt iets en de volgende dag staat er een vriendelijke persoon voor je deur met een pakje. Ook al heb je het zelf betaald, het voelt toch een beetje als een cadeau.

Als je zelf iets leuks gaat kopen voor iemand anders dan probeer iets uit te zoeken dat bij die persoon past. In de normale winkelstraat ga je van winkel naar winkel totdat je iets vindt. Je zegt tegen die vriendelijke medewerker dat je het cadeau gaat geven en hup, het wordt heel keurig ingepakt. Met een gerust gevoel ga je huiswaarts en wacht je op het moment waarop je het kunt geven.

Het komt natuurlijk ook voor dat je een verrassing voor iemand anders koopt via internet. Dan is het leuk dat zo veel online winkels ook een cadeauservice hebben. Als klant weet je dat het pakje aangeboden wordt door een vriendelijke persoon en ook nog eens leuk ingepakt. Dubbel feest!

Inpakken

Hoe gaat zoiets in zijn werk? We kopen iets moois in een grote online winkel. Het proces richting de “kassa” gaat voortvarend en we mogen kiezen of gebruik willen maken van de cadeauservice. Ja, graag.

Dat is aardig – je kunt kiezen welk inpakpapier je wilt! Die blauwe bollen zijn leuk, en omdat ze het inpakken betaal je er graag 45 cent voor. Bezorgadres hebben we netjes ingevuld en nu kan het wachten op het telefoontje van de ontvanger beginnen.

Inderdaad, zoals verwacht gaat de volgende dag de telefoon. “Hoi, hartstikke bedankt voor het prachtige cadeau. Lief hoor. Ik stuur je een foto van hoe ik het zelf nog even heb ingepakt”.

Hè, wat? Zelf ingepakt?! Wacht even, we hebben toch 45 cent betaald voor het inpakken!?

Ja, dat dacht je. Als je goed had gelezen dan stond er bij de cadeauservice dat ze bij grote artikelen het pakpapier los bijleveren. O sorry, maar tijdens het invullen van dit soort formulieren zit je in de “doe-modus” en niet in de “lees-modus”. En als we deze tekst wel gelezen hadden, hadden we nog zelf moeten bedenken wat de winkel verstaat onder “groot”. Ons pakje was 31x25x6 centimeter. Een olifant is groot, dit zijn nog niet eens de afmetingen van een kat. Een gevalletje waarbij de klantverwachting zeker niet is overtroffen.

Net dat beetje extra

Hoe het óók kan laten de (vaak) kleinere webwinkels zien. Zij snappen dat service een belangrijk onderdeel van de klantenbinding is. Een strikje om het cadeau, of een handgeschreven briefje erbij. Zoiets maakt een cadeautje pas écht leuk voor de ontvanger. En daarmee veel leuker voor de gever. Zo zorg je voor tevreden klanten die vaker terugkomen.

Het kan dus best, als je maar wilt. En je klant snapt het ook wel als je netjes vermeldt dat zoiets niet rond de kerst of sinterklaas kan, omdat het dan veel te druk is. Dat is niet erg, dan zorgt sinterklaas of de kerstman er wel zelf voor dat het ingepakt wordt. Zij weten al jaren dat het feest pas begint na het verlaten van de winkel – dat je alle details in de gaten moet houden en je juist iets extra’s moet doen om een onuitwisbare indruk te maken.