Voor marketeers is er niets leukers dan nieuwe dingen maken: een nieuw product in de markt zetten, een nieuwe actie lanceren, nieuwe content (laten) creëren. Leuk om aan je baas en aan je collega's te laten zien, en mooi om op je CV te zetten.

Maar met al die producten en al die content creëer je wel problemen voor je klanten. Zij zien door de bomen het bos niet meer, krijgen keuzestress en weten niet meer welke content de actuele stand van zaken is.

Langzaam vervuilt alles. Die 'paar extra velden' die je in het formulier zet om meer data over je klanten te krijgen leiden tot ergernis en minder conversie. Die serie nieuwe reisproducten brengt de klanten van de NS alleen maar in verwarring. De zoveelste nieuwe zorgaanbieder moet enorme sommen reclamegeld uitgeven om überhaupt aandacht te krijgen.

De spanning van iets nieuws maken is heel aanlokkelijk, maar het is een valkuil. In veel gevallen is het beter om niet iets nieuws te maken, maar om wat je al hebt te verbeteren. Om diep na te denken over je huidige aanbod en of dat echt tegemoet komt aan de behoeften van je klanten.

Werken je content, formulieren en processen wel? Heb je zelf mensen aan het werk gezien met je website en je product? Waar zie je ze struikelen, in verwarring raken, afhaken? Dat zijn allemaal punten waar je verbeteringen kunt aanbrengen. En vaak zijn verbeteringen vereenvoudigingen: dingen die het duidelijker, vriendelijker en makkelijker maken voor je klanten.

Verbeteren van wat je hebt is minder sexy dan iets nieuws maken. Maar op de lange termijn levert het veel meer op, omdat je je klanten beter leert kennen en beter ziet wat ze écht nodig hebben.

Richt je eens niet op nóg meer dingen maken, maar op het perfectioneren van wat er al is.

Doe minder. Maar doe het beter.