Soms heb je een klant die helemaal geïnspireerd raakt door wat je voor hem doet. Dat zijn de magische momenten, de momenten waardoor je er extra vertrouwen in krijgt dat het wel goed gaat komen in de toekomst met deze site en deze organisatie.

Zo heb ik bijvoorbeeld Erfgoed Brabant geholpen bij het maken van persona's. Ze wilden graag hulp bij het opstellen van een Programma van Eisen voor het vernieuwen van hun website. Tijdens de eerste gesprekken die ik met ze had bleek dat ze intern nog geen eenduidig beeld hadden van wie hun bezoekers nou precies waren.

In zo'n situatie kan het een goed idee zijn om persona's op te stellen, samen met de groep mensen die verantwoordelijk wordt voor de website. Je faciliteert zo de discussie in de werkgroep over wie onze organisatie nou eigenlijk bedient en wat deze mensen willen doen in de website. En tegelijkertijd kun je samen praten over welke dingen echt belangrijk en onmisbaar zijn in je site.

Persona's opzetten kun je op verschillende manieren doen. We hebben bij Erfgoed Brabant, dat een beperkt budget beschikbaar had, gekozen voor de proto-persona's aanpak zoals Jeff Gothelf hem beschrijft in het artikel "Using Proto-persona's for Executive Alignment".

Deze aanpak probeert vooral veel snelheid in het proces te krijgen. Zo ben je niet eindeloos onderzoek aan het doen, maar zorgt je er voor dat alle mensen in het team het zelfde beeld in hun hoofd krijgen van wat we aan het doen zijn en voor wie we dat doen.

Bij Erfgoed Brabant hebben we een erg leuk en leerzaam traject gehad waarin de medewerkers uitzochten wie ze verwachtten op hun website in de nieuwe opzet, en wat die mensen dan kwamen doen. In een aantal werksessies stelden we samen profielen op van deze mensen.

Als zo'n sessie goed gaat is het al een echte eye-opener voor teams. De werkgroep is zelf lekker bezig met haar doelgroep en raakt veel nauwer betrokken bij deze mensen. Maar bij Erfgoed Brabant ging het zó goed, en raakten de medewerkers zo betrokken bij hun persona's, dat ze zelf bedachten dat de rudimentaire poppetjes die ik had getekend niet mooi genoeg waren. Ze waren zo trots op hun persona's dat ze graag échte portretten van deze mensen wilden.

Erfgoed Brabant-medewerkster Doret Eeken, die graag tekent, heeft toen op een regenachtige zondag portretten getekend bij alle persona's. En ze zijn prachtig geworden!

Ik vind het heel ontroerend dat de persona's en de werksessies deze mensen zo geïnspireerd hebben dat ze zelfs in hun vrije tijd iets gaan doen om de persona-profielen een gezicht te geven. Een groter compliment voor de werkwijze en de waarde van persona's kan ik me haast niet voorstellen. Doret en haar collega’s gaan deze persona's nooit meer vergeten.

Copyright tekeningen: Doret Eeken.